annons
Hem » Artiklar » 11-axligt HCT-ekipage minskar utsläppen
Konnekuljetus cirka 28 meter långa HCT-fordon får köras i trafik med en totalvikt på 90 ton. Då vikten fördelas på flera axlar, blir belastningen per axel mindre än med konventionella fordon. Fordonskombinationens rutt planerades ända i förväg så att ekipaget kan ta den kortaste möjliga vägen utan att broar vållar problem.

11-axligt HCT-ekipage minskar utsläppen

Finska åkeriet Konnekuljetus Oy har under cirka ett halvt års tid transporterat massa och flis med ett 11-axligt bil- och släpekipage på 90 ton åt skogsbolaget Metsä Group. Transporterna går mellan tre orter i de södra delarna av centrala Finland. Enligt ett pressmeddelande förbrukar HCT-ekipaget mindre bränsle och har 15 procent lägre koldioxidutsläpp per transporterat ton än en vanlig lastbilskombination.

Metsä Group planerade transporterna i samarbete med Konnekuljetus redan 2016, då man visste att behov av råvarutransporter skulle öka.

– Rätt snabbt uppstod tanken på en resurseffektiv tur-retur-transport, där man med en stor lastbil även skulle transportera massa, säger Pasi Pulkkinen som ansvarar för logistiken inom Metsä Group.

Företaget ansökte om tillstånd att köra transporten med ett HCT-ekipage. Genom att köra med 90 ton istället 76 ton, som är högsta tillåtna totalvikt i Finland, kunde man spara in var femte transport.

– Det är en stor sak både för miljön och för trafiken. Vi i Finland borde allt mera ta sikte på flera trygga stora ekipage av det här slaget, säger Konnekuljetus Oy:s vd Mika Liimatainen.

– HCT-fordonet är stabilt och tryggt att köra, då dragbilen har en större vikt än normalt. Förarna har också varit nöjda, då både start och körning på hala vägar har löpt bra eftersom det finns rejält med vikt på de drivande hjulen, tillägger Liimatainen.

Konnekuljetus HCT-fordon består av lastbil och ett släp. Traditionellt bär släpen i denna kombination betydande mer vikt än lastbilen men inte här. Lastbilen i Konnekuljetus HCT-ekipage gjordes en meter längre än normalt. Den är 13 meter lång. På så vis får ekipaget större totalvikt samtidigt som lastbilens vikt i förhållande till släpet är högre än vanligt.

Viktfördelning och kombinationens 11 axlar gör att ekipaget är stabilt att köra. Försöket har kraftigt bidragit till att en meter längre lastbil tillåts i nationell trafik i den förordning som trädde i kraft i Finland 21.1.2019 enligt pressmeddelandet.

En kommentar

  1. Tarmo Kulojärvi

    Är rätt säker på att dom INTE heter Konnekuljetus…. Konekuljetus däremot…

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*