annons
Hem » Artiklar » Skogsforsk ser positivt på 68-90 tons bruttovikt

Skogsforsk ser positivt på 68-90 tons bruttovikt

Att använda större lastbilar skulle drastiskt sänka miljöeffekterna av skogsbrukets transporter. Det visar uppföljning av lastbilar med en bruttovikt på 68-90 ton, gjord av Skogsforsk.

– Om skogsbruket kunde köra allt virke med dessa större fordon skulle de på ett enda år spara 16,8 miljoner liter bränsle och 44 200 ton koldioxid, konstaterar Fredrik Johansson, som lett forskningsstudien.

Under 2014 studerades 14 stora virkesfordons transporter i detalj av Skogforsk. Uppföljningarna visade att de stora fordonen med högre nyttolast sänkte bränsleförbrukningen med 106 000 liter och koldioxidutsläppen med 307 000 kg. Om man skalar upp resultaten till alla svenska skogstransporter skulle det alltså ge mycket positiva miljöeffekter att använda dessa större fordon med en bruttovikt på 68, 74 eller 90 ton, istället för normala 60 ton.

– 90-tonsfordonen är mest effektiva, säger Fredrik Johansson. Det krävs längre fordon med fler virkestravar för att verkligen kunna utnyttja förmågan att lasta mycket virke, särskilt när det är sommar och virket är torrt och lätt.

En kommentar

  1. Det skulle också vara mycket intressant ifall Skogforsk presenterade en ekonomisk kalkyl över åkeriets snittkostnad för att transportera ett ton med en 64 respektive 74 eller 90-tonsekipage.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*