annons
Hem » Artiklar » 25 procent lägre bränsleförbrukning
Bränsleduellen stod mellan en Scania Streamline 143 från 1992 (en V8-bil) och en New Generation Scania R 450 (en 6-cylindrig)

25 procent lägre bränsleförbrukning

En test som det oberoende motortestcentret AVL i Jordbro utförde åt Scania visar att bränsleförbrukningen minskat med omkring 25 procent under de senaste 25 åren. I detta test ställdes en Scania R 143 500 Streamline från 1992 mot en New Generation Scania S 500.

I sex identiska provkörningar om 14 mil har man mätt bränsleförbrukning och kväveoxidutsläpp för en 25 år gammal Scania Streamline 143 och en nytillverkad New Generation S 500.

Bägge fordonen är avsedda för timmertransporter och har en motor på 500 hästkrafter. Den äldre bilen har en manuell växellåda och V8-motor med slagvolym på 14 liter och den nya senaste generationen Opticruise och en rak 6:a med slagvolym på 13 liter. Trots den mindre storleken är den nya motorn starkare på alla varvtal.

– Att vi gjorde så beror på att vi vill få hyfsat jämförbar transporteffektivitet, förklarar Jonas Hofstedt, vice vd vid Scanias forskning och utvecklingscenter.

Den testade 143:an kommer från Scanias fabriksmuseum i Södertälje och förutom en nödvändig uppdatering av däcken är den i stort sett i samma nyskick som S 500:an. I testen kördes bilarna i 85 km/h på samma sträcka på Nynäsvägen söder om Stockholm, vid samma tider och med samma två förare som alternerade mellan de två bilarna. Deras last hade samma vikt för att ge god jämförbarhet, vilket ger den nya bilen en viss fördel i och med att den är lättare.

Testet visade att den nya bilen hade en bränsleförbrukning som var 25 procent lägre än den gamla. Och eftersom bränsleförbrukningen står för en betydande del av de löpande kostnaderna för alla åkerier är drivkrafterna att uppnå allt lägre bränsleförbrukning starka. Till det kommer dessutom viljan att minska koldioxidutsläpp av klimatskäl.

– Bränsleförbrukningen per transporterat ton är i dag det viktigaste nyckeltalet för fordon i fjärrtrafik i Europa, säger Jonas Hofstedt.

Sedan 2004 har Scanias nya bilar utrustats med ett system för övervakning av bränsleförbrukning och utsläpp. Dessa data läses av vid service och därför har Scania bra koll på utvecklingen under dessa år.

– När vi jämför fordon som används på ungefär samma sätt, så visar statistiken att bränsleförbrukningen har minskat med 1,3 procent per år sedan 2004.  Men från tiden innan 2004 har vi inte samma statistik. Samtidigt har kväveoxidutsläppen minskat under många år och ligger lite under de skärpta lagkraven, som nu är 0,4 g/kWh.

Testförarna var son och far Lucas och Johan Remmert

Förarna fick som sagt bytas om mellan de två fordonen för att testresultaten inte ska påverkas av vem som kör. Av en slump som känns närmast symbolisk är förarna Johan och Lucas Remmert far och son.

– Den största skillnaden är ljudnivån. I förarhytten på den nya bilen är det helt tyst. Växellådan på S 500:n är också väldigt kvick. Den klarar kallstart, backen kommer snabbt i och den slår nutida konkurrenter på fingrarna, summerar Lucas Remmert sina intryck och får medhåll av sin far.

– Komfortmässigt har det helt klart blivit mycket bättre. Samtidigt blir det ju en hel del nostalgikänslor med 3-serien för mig. Det blir mer köra bil på riktigt. För söndagsutflykten skulle jag välja den, säger Johan med ett leende.

Testpersonal Filip Strandberg och Peter Östberg kollar utrustning inför körtesten på väg.

Vad visas då mätresultaten? Jo Scania noterar att de ligger i linje med utvecklingen sedan 2004. På de knappt 25 år som gick mellan tillverkningen av de två bilarna har bränsleförbrukningen hos nya lastbilar sjunkit med ungefär 25 procent. Kväveoxidutsläppen har samtidigt minskat med hela 95 procent.

– Det bekräftar att de förbättringar vi inför bit för bit ger ett konsekvent resultat över tid. Så är det med vidareutveckling av dieselmotorer. Det finns ingen revolutionerande patentlösning, utan det är gnet med detaljer som gäller, säger Jonas Hofstedt

Han räknar upp en lång rad faktorer bakom förändringarna. Motorn har fått bättre verkningsgrad samt högre moment och effekt för sin storlek. Hyttens aerodynamik har förbättrats, och Opticruise-lådan med optimal växlingsstrategi minskar förbrukningen, bakaxelutväxlingen är snabbare, förluster i aggregat mindre och tjänstevikten lägre.

– Det här experimentet fick ett mycket glädjande resultat. Vårt fokus på bränsleförbrukning och mindre skadliga emissioner har gett resultat, avslutar Jonas Hofstedt.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*

');//-->