annons
Hem » Artiklar » Elvägen invigd och Sverige ska bli föregångare

Elvägen invigd och Sverige ska bli föregångare

”Transportslag som tidigare konkurrerat med varandra ska samverka”, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth när Sveriges andra elväg invigdes vid Arlanda, den första i landet med laddning underifrån. ”Även om vi gör satsningar på järnväg och sjöfart måste vi optimera godssystemet och använda befintlig infrastruktur på smart sätt”.

Därmed klipptes bandet och teststräckan på väg 893 mellan Rosersberg och Arlanda förklarades invigd. Förutom en pressträff med stor uppslutning höll konsortiet runt projektet seminarier med infrastrukturministern och andra intressenter.

Hundratals personer fanns på plats i Drive Labs eventhall strax utanför Arlanda. Eftersom alla av säkerhetsskäl inte kunde vara med på bandklippningen, visades en film därifrån. Alla kunde däremot besöka den inhägnade testbanan i slutet av dagen för att se tekniken ”in action”. Innan dess fick de lyssna till en rad talare på scenen, bland andra Lena Erixon och Tomas Eneroth.

– Det här är ett utmärkt exempel på den svenska modellen – smarta upphandlingar från Trafikverket och bra samarbete mellan bransch och myndigheter, sa Tomas Eneroth. Sverige är ett föregångsland här, likaså i klimatfrågan. Om teknikimplementeringen fungerar och vi hittar bra affärsmodeller tror jag på snabb expansion för elvägar – kanske redan inom tio år.

– Jag är glad att få inviga min andra elväg på allmän väg, sa Lena Erixon. Den är frukten av ett väldigt gott samarbete, där vi köper kunskap och innovation genom en ny modell, förkommersiell upphandling. Vi ser detta som ett viktigt steg för ett hållbart transportsystem och har lämnat en färdplan för elvägar till regeringen.

Klimatgaser från tung trafik kan halveras

Minst två nya tekniker kommer att analyseras genom ytterligare förkommersiella upphandlingar. Planen är att nyttja analyserna i nästa uppdatering av nationell plan och föreslå sträckor. Hälften av de tunga transporterna går på endast fem procent av Sveriges 10 000 mil statlig väg, och skulle de 500 milen elektrifieras kan utsläppen av klimatgaser från tung trafik halveras. Kostnaderna är ännu svåra att beräkna, men att nyttja befintlig väg borgar för en lönsam investering.

Att hitta gemensamma standarder och regelverk för elvägar är också en central fråga:

– Vi kan inte sitta på kammaren i Sverige. Redan nu finns ett samarbetsavtal med Tyskland, och kan vi bygga på med Frankrike blir vi starka, framhöll Jan Pettersson, programchef elvägar på Trafikverket. Han fick medhåll av ministern och Lena Erixon, som ser (minst) en europeisk standard som målet. Och intresset finns – en rad transportministrar och EU-kommissionärer har varit på besök.

– Vi ska inte nöja oss med att göra innovationer, utan också exportera dem. Sverige ska vara den permanenta världsutställningen vad gäller ny miljösmart teknik, fastslog Tomas Eneroth.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*