annons
Hem » Notiser » 450 mil väg kan öppnas för längre lastbilar
Långa svenska ekipage kan bli ännu längre i framtiden.

450 mil väg kan öppnas för längre lastbilar

På uppdrag av regeringen har Trafikverket undersökt om det går att låta lastbilar upp till 34,5 meter långa trafikera svenska vägnätet. Inom några år kan 450 mil väg öppnas för längre transporter, vilket enligt Trafikverket skulle ge positiva klimateffekter och minska transportkostnaderna.

– Det är främst motorvägar, övriga mötesseparerade vägar och bredare vägar med högre standard som är lämpliga för längre lastbilar, säger Kenneth Natanaelsson, ansvarig för utredningen, i ett pressmeddelande.

Ett sammanhängande transportstråk på cirka 450 mil, från Malmö till Haparanda, skulle kunna upplåtas för längre lastbilar utan några större åtgärder. På längre sikt behöver delar av vägnätet anpassas, med till exempel rastplatser och mindre åtgärder vid tätortsgenomfarter. Hela det föreslagna vägnätet skulle kunna öppnas för längre transporter till år 2025, till en kostnad av cirka 150 miljoner kronor.

Den största nyttan med längre lastbilar är att det går att frakta samma mängd gods med färre fordon, vilket minskar koldioxidutsläppen, luftföroreningarna och annan miljöpåverkan.

– Uppskattningsvis kommer koldioxidutsläppen från lastbilstrafiken att minska med 4–6 procent, säger Julia Brandt, ansvarig för konsekvensanalysen.

Ett införande av längre lastbilar innebär att vägnätet kommer att trafikeras av färre lastbilar, vilket bidrar till en minskad kollisionsrisk. Men samtidigt ökar risken något för kollision vid omkörning då fordonen är längre. Det vägnät som föreslås upplåtas i ett första skede består till stor del av mötesseparerade vägar och därför bedöms trafiksäkerheten inte påverkas negativt.

– En viktig faktor är regelefterlevnaden. Vi föreslår att transportbranschen tar fram en förarutbildning för att bidra till att lastbilarna håller sig till rätt vägnät och körs på ett trafiksäkert sätt, säger Kenneth Natanaelsson.

Fordonsägare och godstransportköpare är de som gynnas mest av att vägnätet öppnas för längre lastbilar enligt pressmeddelandet. Transportkostnaden per godsenhet minskar. Dessutom minskar kostnaderna för fordonsinvestering och bränsleförbrukning, samt de löpande fordonskostnaderna.

– På sikt finns potential att öppna ett nästan dubbelt så stort vägnät som det vi föreslår i första steget. För att få största samhällsnytta vid en framtida utveckling av vägnätet behöver vi föra dialog med näringslivet om vilka satsningar vi ska prioritera, säger Kenneth Natanaelsson.

En kommentar

  1. På 60-talet hade Lundafrakt (Akkafrakt idag) en depå i Gunnarstorp som körde byggelement från A-Betong till olika platser i regionen (Hbg,Malmö Lkrona t.ex.). trailer+ släp var det som gällde, 14m flaktrailer+ 19 m (väggavagn) var dagligen förekommande. Nosbilar Scania och Volvo var dragare, mil från dagens hkrmotorer, vi drog 50-60 ton totalvikt då. Ingvar

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*