annons
Hem » Notiser » 50 chaufförer utan lön efter konkursen i Lundåkra Frakt

50 chaufförer utan lön efter konkursen i Lundåkra Frakt

Ett 50-tal litauiska lastbilschaufförer blir utan lön efter att Lundåkra Frakt AB gick i konkurs i maj i år. Enligt Hallands Nyheter ligger bolagets skulder på nära 22 miljoner kronor och de litauiska chaufförerna som varit inhyrda från ett bemanningsföretag täcks inte av den statliga lönegarantin.

– Anställda i utländska bemanningsföretag har noll skyddsnät vid till exempel en konkurs. Det är kört, jag kan inte hjälpa dem, säger Tommy Johnsson, ombudsman på Transport, till Hallands Nyheter.

Lundåkra Frakt har starka kopplingar till omtalade Andreassons Åkeri i Veddige som gick i konkurs 2017. Åkeriet fanns på samma adress som Andreassons Åkeri och ägarparet Yvonne och Karl-Erik Andreasson var båda anställda i Lundåkra Frakt.

Yvonne och Karl-Erik Andreasson har dessutom tidigare suttit i Lundåkra Frakts ledning. Efter konkursen i Andreassons Åkeri 2017 gick de båda i personlig konkurs.

De senaste åren har andra personer stått som ägare till Lundåkra Frakt. Tommy Johansson är dock skeptisk till upplägget.

– I mina ögon har de fortsatt som vanligt, säger han till Hallands Nyheter.

Enligt Hallands Nyheter finns nu ett annat åkeri på samma adress som Lundåkra Frakt huserade på. Detta heter Ajeden AB och i ledningen finns bland annat två personer som båda avgick från styrelsen i Lundåkra Frakt kort innan konkursen i våras.

Fotnot/Rättelse: När denna artikel ursprungligen publicerades innehöll den ett faktafel. Vi skrev då att Yvonne och Karl-Erik Andreasson inte längre får äga och driva bolag. Denna felaktighet är nu borttagen.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*