annons
Hem » Artiklar » 74 ton testas i Skåne
GDL, Höganäs, Volvo, HCT, 74 ton

74 ton testas i Skåne

I samarbete med GDL och Volvo testar Höganäs AB ett nytt lastbilsekipage för att transportera containrar med metallpulver från Höganäs till Västhamnen i Helsingborg. Ekipaget, som är ett så kallat HCT-fordon på 74 ton och har tagits fram tillsammans med Parator i Bollnäs, bygger på en Volvo FH16 dragbil som kan hantera två lastade container i jämförelse med dagens lösning där lastbilen endast kan hantera en.

– Projektet är extra intressant eftersom vi använder den urkopplingsbara och lyftbara tandemaxel som går att beställa direkt från fabrik. Vi kan lyfta en axel på både dragbil, link och semitrailer. Därmed minskas rullmotståndet och bränsleförbrukningen ytterligare på halva körsträckan, då bilen kör tom tillbaka, säger Lennart Cider, projektledare på Volvo Lastvagnar.

Tack vare att man dubblar lasten beräknas bränsleförbrukningen minska med upp till 35 procent per transporterad container. Det är första gången den här typen av ekipage används i stadsnära miljöer.

En rad studier och demonstrationsprojekt med tyngre fordon har genomförts av Volvo med gott resultat. Att lasta mer gods vid varje körning gör transporterna effektivare, ger minskade utsläpp samt färre tunga fordon på vägarna. Samtidigt effektiviseras hanteringen i Västhamnen när färre fordon behöver köra in där. Allt detta med bibehållen trafiksäkerhet.

– Vi har byggt upp en stor erfarenhet av tyngre transporter genom en rad studier och demonstrationsprojekt med mycket goda resultat. Att lasta mer gods vid varje körning gör lastbilstransporterna effektivare, ger minskade utsläpp samt färre tunga fordon på vägarna med bibehållen säkerhet, säger Lennart Cider, projektledare på Volvo.

Trots många rondeller och andra stopp längs färdvägen är det inga problem med att dra det 74 ton tunga ekipaget mellan Höganäs och Helsingborg. Dragaren är dimensionerad därefter.

Bengt Fransson

Bengt Fransson är en av dem som ska köra det nya 74-tonsekipaget som ska rulla mellan Höganäs och Helsingborg.

– Den har 750 hästar under huven så att komma igång är inga problem, försäkrar Bengt Fransson som är en av chaufförerna som ska köra det nya ekipaget.

Tidigare körde han distributionsbil inne i Helsingborg så att nu köra tvåledat är en helt ny situation för honom.

– Jag har kört några testrundor och det har känts bra. Men det gäller att använda backspeglarna mycket så att man ser att man får allt med sig, säger han.

Eftersom ekipaget håller sig inom idag tillåten längd krävs det ingen förordning från Transportstyrelsen för att få köra med 74-tonsekipaget utan det räcker med dispens från Trafikverket.

– De första månaderna med den här lastbilen ser vi som en lärotid. Fungerar det bra räknar vi med att sätta in ytterligare ett HCT-ekipage så snart som möjligt. Att effektivisera transporterna genom tätorten Höganäs och på väg 111 är mycket viktigt för oss, säger Johan Walther, logistikchef på Höganäs AB.

Även om det nya ekipaget kommer att minska bränsleförbrukningen jämfört med tidigare lösning är det inte bara till att luta sig tillbaka och se pengarna trillar in på bankkontot. Det ligger en hel del utvecklingskostnad i ekipaget. Själva dragbilen är visserligen en standardmodell men link och trailer med bland annat lyftbara axlar är det inte.

– Hade vi inte samarbetat med Höganäs och delat riskerna hade vi inte gått in i ett projekt som detta. Det kostar alldeles för mycket. Men viktigt att lyfta fram är också att ingen av oss gått in i detta först och främst av ekonomiska skäl utan detta är ett projekt för att minska transporternas miljöpåverkan, säger Mikael Andersson som är affärschef på GDL.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*