annons
Hem » Artiklar » Agility: lönen inte allt

Agility: lönen inte allt

”Lönen är inte allt”. Det säger Anders Håkansson som är chef för Agilitys nordiska bilavdelning. Han säger detta med anledning av avslöjandet att en av Agilitys underleverantörer, Sia Dinotrans, kör med filippinska chaufförer med en månadslön på 10 000 kronor inklusive matersättning. Detta på transporter mellan Norge och Sverige för golvtillverkaren Golvabia i Anderstorp.

I en telefonintervju med Trailer.se berättar Anders Håkansson att Agility i huvudsak arbetar med internationella transporter och att man mycket sällan anlitar åkerier med svenska chaufförer. Helt enkelt av den anledningen att de är för dyra.

– Vi kan inte köra med svenska chaufförer i internationell trafik. Det är där ingen annan på marknaden som gör det. Den som skulle göra det finns inte kvar särskilt länge, säger Anders.

Som Anders ser det följer företaget bara marknadens spelregler, och de lagar och föreskrifter som finns. Hans uppfattning är också att företaget inte ligger längst ner på skalan över vilken ersättning man betalar åkerierna.

– Vi ligger inte heller i topp, men jag skulle vilja säga att vi ligger i det övre mellanskiktet.

Anders Håkansson vill inte diskutera enskilda chaufförers löner men enligt honom ligger den ersättning de betalar åkerierna på en nivå som borde kunna ge en hyfsad lön till chaufförerna – även om de inte kan komma upp i svensk lönenivå. Frågan om 10 000 kronor, rent generellt, kan anses som en hyfsad lön för en chaufför som kör mellan Norge och Sverige vill Anders dock inte besvara.

– Lönen är inte allt. Vi ser även till sådant som chaufförernas arbetsförhållanden, att de har säkra övernattningsplatser och att alla behandlas på ett bra sätt, samt att åkerierna får bra antal mil.

Anders Håkansson erkänner att Agility har ett ansvar för de tjänster de köper av sina underleverantörer, precis som varuägarna och vanliga konsumenter har för de köp dessa gör. Att gå in och styra chaufförernas löner ser han dock inte som en möjlighet.

– Vi har återkommande samtal med våra transportörer men det måste ske med balans. Detta är en het potatis inom branschen som diskuteras överallt. Lönenivån utanför Sverige och Europa ökar också hela tiden, och även om lönerna inte kommer att ligga i nivå med de svenska de närmaste tio åren så närmar de sig.

Att avsluta samarbetet med Dinotrans är inte aktuellt men Anders Håkansson säger att man kommer att ta upp detta specifika fall i kommande diskussioner med företaget. Man kommer även att diskutera ärendet med Golvabia.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*