annons
Hem » Artiklar » Åkare och bärgare kritiska efter ännu en olycka
Foto: privat

Åkare och bärgare kritiska efter ännu en olycka

Ännu en gång har det inträffat en påkörningsolycka med två tunga lastbilar inblandade på E4 mellan Markaryd och Örkelljunga. Denna gång söder om Skånes Fagerhult. Närmare bestämt 3 km söder om avfart 73 i norrgående riktning. Olyckan inträffade på eftermiddagen annandag påsk.

Nu går åkare och bärgare ut med skarp kritik mot de smala vägrenarna som finns på en kort sträcka på E4 och tvingar fordon som fått problem att stanna ute i vägbanan. En unik lösning som kom till för att spara pengar men nu kostar både åkare och samhället mycket pengar samt både mänskligt lidande och onödiga stopp på Sveriges viktigaste väg.

Olyckan inträffade strax efter 16 och det var stopp på vägen till efter midnatt.

Trailer har tidigare skrivit om problemen med de smala vägrenarna på E4 på den här vägsträckan. Det var en olycka i augusti 2017 och en olycka i november 2017 som vi berättade om, men det finns flera olyckor historiskt där händelseförloppet är detsamma. Det vill säga en lastbil har fått stopp, men kommer inte av vägbanan på grund av att vägrenen är onormalt smal på just den här sträckan, så kommer en annan lastbil som inte uppmärksammar den första och kör på den bakifrån.

Den påkörda trailern från EMS. Foto: privat

Den här gången var det en lastbil med dolly och trailer som tvingats stanna när ett hjullager på dollyn gått varmt. Bilen tillhörde EMS Transport & Logistik i Örnsköldsvik och var på väg från Helsingborg till Norrköping för att sedan gå vidare till Örnsköldsvik. Den var lastad med frukt och grönt. Chauffören på den bilen berättar att han slagit på varningsblinkersen och gått till kant så gott det går för att gå ut och kolla dollyn. Han ringde bärgare och satte sig i bilen igen innan det small.

Den påkörande bilen var en lastbil med släp lastad med mjöl. Den bilen tillhörde HNT Schakt &Transport i Ängelholm. Chauffören på den här bilen berättar att han mycket väl såg att det var en lastbil framför honom, men insåg för sent att den stod stilla och framför allt för sent att den stod ute i vägbanan. Han hann ändå kolla vänsterfilen och väja ut tillräckligt mycket för att lindra skadorna och framför allt klara sig från att bli fastklämd i sin bil.

Vi har pratat med Håkan Sundquist, som är vd för EMS, och Mattias Nilsson, som är vice vd för HNT. Båda berättar att det här betyder en hel del problem och ökade kostnader för deras respektive åkerier, men framför allt är de upprörda över att man sparat in på kostnaderna när man byggde den här sträckningen av en så viktig väg som E4.

Foto: Privat

– Den här vägen ska ju vara Sveriges pulsåder, med högsta säkerhet och högsta kapacitet, säger Mattias Nilsson. Det ska inte komma överraskningar som att ett havererat fordon inte kan köras åt sidan.

Historiskt har det hänt flera liknande olyckor här. Det har inträffat en olycka med dödlig utgång i samband med räddningsarbetet efter en sådan här olycka och några olyckor med allvarliga skador, så det är ett problem som även kostar samhället både i mänskligt lidande och i form av stopp på den viktiga E4:an.

– Jag tycker att man ska rikta kritiken mot Trafikverket, som är ansvariga för att man snålat in på ett sätt som nu bevisligen leder till flera allvarliga olyckor och långa stopp, säger Håkan Sundquist.

Bärgaren P-A Falk, som kör för Assistancekåren i Markaryd är mycket kritisk mot den här lösningen. Han har fått rycka ut flera gånger på just den här typen av olyckor och agerar lite som Systembolaget genom att jobba för att minska sitt kundunderlag.

– Det är ändå säkerheten som är det viktiga, ler P-A när vi drar den parallellen efter den senaste olyckan. Jag ser ju att detta är ett problem som bara kan lösas med att man breddar vägbanorna på den här sträckan. Att skylla på chaufförerna håller inte då man som chaufför måste kunna lita på att man inte drabbas av en sådan här överraskning. Till saken hör att det säker finns flera tillbud där chauffören precis lyckats undvika en olycka och det finns risker att en chaufför inte inne kolla vänsterfilen och krockar med ett fordon där vid en väjning. Kort sagt så är det många oskyldiga som är i riskzonen här och det kan man inte blund för längre. Något måste göras!

EMS lastbil och trailer blev svårt skadade men trycks gå att repareras och sättas i trafik igen, men HNT:s ekipage, i vart fall lastbilen, kommer sannolikt att skrotas.

– Det betyder både kostnader och problem, säger Mattias. Vi kommer att få vänta på ett nytt ekipage i närmare ett halvår innan det kan sättas i trafik och det betyder en hel del extrajobb för oss och framför allt extra kostnader som vi inte planerat för. Jag håller med Håkan om att det måste riktas kritik mot Trafikverket som inte tar det här på allvar. För min del är detta den andra olyckan av den här typen på en dryg månad. Förra gången var det min chaufför som fått däckexplosion och stod på den lilla asfaltsremsan som kallas vägren när han blev på körd bakifrån. Även det en kostnad och en rad bekymmer, men som väl är klarade sig chaufförerna utan skador både då och nu.

– Helt klart är det så att fordon kommer att få problem som den bilen vi hade, konstaterar Håkan. Det vet jag som åkare och det vet Trafikverket. Bygger man en väg som E4 kan man inte kompromissa med en unik lösning på en sträckta av några mil. Den här sträckan måste byggas om för att bli säker och det innan någon mer får sätta livet till!

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*