annons
Hem » Artiklar » Åkare upprörs över farliga vägar
OBS - genrebild. Fordonet/personerna på bilden har inget med artikeln att göra. Foto: Johan Sjöström

Åkare upprörs över farliga vägar

Lastbilschauffören har Sveriges farligaste yrke med 59 omkomna chaufförer de senaste tio åren. Många dör av förklarliga skäl i trafiken som bara i år har kostat över tio chaufförers liv. Farliga vägar kan vara en av förklaringarna bakom den dystra statistiken. Ett varningens finger höjs nu av åkare och chaufförer både i söder och i norr.

För två veckor sedan välte en timmerbil ner i diket på väg 941 i Småland. Detta då vägkanten brast när lastbilen fick möte med en personbil. Vägen är en viktig länk för timmerbilar i regionen men trots detta är den på vissa sträckor så pass smal att två lastbilar inte kan mötas enligt kritikerna.

– Det utgör ett obehag för chaufförer och det är inte bra i ett läge då det dessutom är brist på chaufförer i Sverige, säger Thorbjörn Bennesved på Thorbjörn Bennesveds Åkeri i Älghult till Smålandsposten.

Thorbjörn Bennesved äger den lastbil som välte ner i diket. Han är kritisk till Trafikverkets prioriteringar. Väg 941 räknas till det sekundära vägnätet vilket gör att den lågprioriteras vad gäller åtgärder. Detta trots att vägen är tungt belastat av timmerbilar för att täcka Södra Skogsägarnas och Bergs Timbers transportbehov.

– Väg 941 håller inte måttet för svenska bilvägar i dag, den är för smal, ändå vill man att den ska användas som pulsåder för skogsindustrin, säger Thorbjörn Bennesved.

I november klubbades ett beslut i regionfullmäktige om full breddning av vägen – men med tanke på att diskussionerna om åtgärder pågått i över tio år kan man skönja en viss osäkerhet hos beslutsfattarna.

– Trafikverket har sin planering och när den ska vara färdig vågar jag inte svara på. Planen går ut 2029 men vi har sagt att det ska göras i närtid. Om det är om ett eller två år beror på hur lång tid planeringen tar att göra, säger Joakim Pohlman (S) ordförande i regionala utvecklingsnämnden till Smålandsposten.

Väg 941 är inte den enda väg i regionen som Thorbjörn Bennesved oroar sig för. I intervjun med Smålandsposten lyfter han även fram länsväg 125 som farlig för den tunga trafiken. Vägen har förstärkts men vid detta arbete även höjts en aning och smalnats av.

– Många släp har singelhjul, går ett utanför kör lastbilen av vägen. Det är rent av mer än farligt. Det är katastrofläge nu, länsväg 125 har blivit en livsfarlig väg, säger åkeriägaren.

Även i norr höjs kritiska röster mot farliga vägar. Lastbilschauffören Rickard Karlsson från Arvidsjaur kör för Eklunds åkeri i Moskosel och han menar att väg 373 mellan Arvidsjaur och Piteå är direkt livsfarlig.

– Vi kör med livet som insats, både vårt eget och andras, säger han till Piteå-Tidningen.

Även här rör det sig om en smal väg som är en viktig länk för den tunga trafiken i regionen. I detta fall handlar det förutom om att vägen är smal även att underhållet är undermåligt. Bland annat ska plogpinnar saknas och vägen vara felplogad.

– Jag har kört timmerbil sedan 1996 och kan inte minnas att 373:an någonsin varit så här dålig, säger Rickard Karlsson.

Kollegan Mattias Wikberg från Glommersträsk menar att felet ligger i att entreprenören som har hand om plogningen utgår från Piteå. Detta gör att lastbilarna som är på väg söderut på morgonen möter plogbilen som då är på väg norrut.

– Lastbilarna väger 74 ton och vi hinner trampa fast all snö innan vår vägbana är plogad, säger Mattias Wikberg.

Enligt Mattias Wikberg började plogningen tidigare norrifrån men den senaste upphandlingen har vänt på flödet.

– Allt det här handlar om upphandlingarna. Det är pengarna som styr, säger han till Piteå-Tidningen.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*