annons
Hem » Notiser » Åkerinäringen behöver fler chaufförer

Åkerinäringen behöver fler chaufförer

Nyligen släppte TYA årets andra trendindikator om kompetensbehovet i branschen. Sveriges Åkeriföretag hade förväntat sig att behovet skulle vara stort. Det var till och med större än vad vårens rapport visade och redan då pratades det om en historiskt stor efterfrågan på lastbilschaufförer enligt SÅ.

– Vi har under flera år fått indikationer från våra medlemmar om svårigheten med att hitta nya förare. Detta blev ännu påtagligare då kravet yrkeskompetensbevis (YKB) infördes hösten 2016, säger Tove Winiger, politisk ansvarig på Sveriges Åkeriföretag, i ett pressmeddelande.

Rapporten visar att över hälften av åkeriföretagen behöver anställa inom det närmsta halvåret. På årsbasis uppskattas det behövas över 7000 chaufförer. TYA:s långsiktiga bedömning står fast – de närmsta 10 åren behövs mer än 50 000 nya chaufförer. Samtidigt utbildas bara 3000 – 3500 nya chaufförer varje år. Problemet ligger inte i att för få söker då TYAs skolledarenkät för 2017-2018 visar dubbelt så många förstahandssökande till transportgymnasiet som det finns platser.

– Risken är stor att förarbristen nu kan komma att drabba slutkonsumenten vilket gör läget mycket allvarligt. Under sommaren har vi kunnat läsa om transportköpare som Ica och PostNord och deras problem att få ut varor i tid vilket känns oroande, säger Tove.

Sveriges Åkeriföretags scenariostudie ”en vecka utan lastbil” visar konsekvenserna av ickefungerande lastbilstransporter och illustrerar samhällets transportberoende. Redan dag ett tar vissa färskvaror slut, det blir brist på receptbelagd medicin på Apoteket och äldreomsorgen får brist på mat. Dag två får sjukhusen slut på textilier och mat, sopor anhopas och vi får brist på bensin och diesel. Dag fem har vi i princip ett lamslaget samhälle där till och med rent dricksvatten kan bli en bristvara.

– Rekryteringsläget är redan akut samtidigt som branschen står inför stora pensionsavgångar. Åtgärder måste till nu – och förutom fler utbildningsplatser i gymnasieskolan måste åkerierna göra sin hemläxa. Det måste gå att lättare kombinera jobb och familj, och yrkets status måste höjas för att attrahera nya generationer förare. En förares arbetsuppgifter är varierade och komplexa och innefattar självklart just att köra fordonet, men också service, lastsäkring, kundbemötande och hantering av komplexa IT-system. Åkerinäringen är en framtidsbransch, som garanterat ger jobb efter utbildning, avslutar Tove Winiger.

3 kommentarer

  1. Och var finns alla dessa lediga jobb?
    Jag bor i Värmland och när man söker på Arbetsförmedlingens hemsida över lediga jobb i Värmland
    så finns det två(2) lediga jobb som chaufför!
    Jag har mångårig erfarenhet av att ha jobbat som chaufför och innehar samtliga körkortsbehörigheter
    inklusive YKB, ADR och truckkort men får ändå inget arbete trots otaliga jobbansökningar.

    • Jag håller med Olle här.
      Har också svårigheter att få jobb.
      Det låter som man kan välja o vraka bland jobb
      Men det är bara trams o skitsnack…

  2. Och var finns alla dessa lediga jobb?
    Jag bor i Värmland och söker man på lediga chaufförsjobb i Värmland så kommer det upp två(2) lediga jobb!
    Jag har mångårig erfarenhet som lastbilschaufför och samtliga körkortbehörigheter inklusive YKB, ADR och truckkort men får ändå inget arbete.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*