annons
Hem » Artiklar » Äldsta racerbilen en Vabis

Äldsta racerbilen en Vabis

Sedan 2015 har bilåterställningsentusiaster Aros Motorveteraner, baserat i Västerås, arbetat hårt för att återställa en Vabis 1903. Huvudmålet för ansträngningarna uppnåddes när man slutförde Bonhams Veteran Car Run.

När den nära 100 kilometer långa rutten startade i Hyde Park, London kl. 6.59 på en novembermorgon, hade Vabis 1903 varit på ett museum sedan 1940-talet. Så kom idén att delta i loppet kom upp. Bilen iordningställdes och deltog i loppet som slutade i Brighton kl 16.30 som en av 431 fordon, berättar Scania i ett pressmeddelande.

Detta fordon är en bil som tillverkades 1903 av Vabis-företaget – förkortningen till Vagnfabriks Aktiebolaget i Södertelge, som kunde översättas till Wagon Factory Limited Company i Södertälje v id presentationen i Storbritannien. Ett företag som grundades 1891 för att bygga järnvägsvagnar. Vabis, som grundades i den svenska industristaden Södertälje och ägs av Surahammars Bruk AB, breddade verksamheten till andra tillväxtmarknader inklusive lastbilar, marinmotorer och bilar innan de slogs samman med Maskinfabriks-aktiebolaget Scania 1911 för att bilda Scania-Vabis, numera Scania .

Ett bättre öde än de andra Vabis-bilarna

Förutom att vara en viktigt grundsten i Scanias historia är Vabis 1903, bilen som slutförde körningen, den fjärde tillverkade, och för närvarande det äldsta fungerande fordonet designat av Gustaf Erikson, allmänt betraktat som ’far till den svenska bilindustrin’. De tre andra har helt olika öde. Två av dem brändes ner, och den tredje ägs av National Museum of Science and Technology. Det är dock inte körbart. Vabis 1903 sågs först på ”Exposition Internationale de l’Automobile, du Cycle et de Sport” i Paris året då den byggdes. Sedan användes den huvudsakligen för representation innan den togs ut ur tjänsten tio år senare. Till och med kronprinsen, senare kungen Gustav V, fotograferades i fordonet och gav den en kunglig prestige.

Många år med hårt arbete

Det tog nästan fyra år för entusiasterna att få Vabis 1903 att rulla igen. Jakten på reservdelar krävde grundlig forskning för Aros Motorveteraner, vars mål alltid varit att ta med fordonet för att delta i London till Brighton Veteran Car Run.

–Det är en extremt prestigefylld händelse och jag är mycket stolt över att vi har arbetat hårt för att göra bilen funktionell. Söderberg är helt tacksam till Surahammars Bruk, Scania, den svenska ambassaden och som hjälpte dem att göra detta till verklighet, Bo Söderberg, en av medlemmarna i Aros motorveteraner.

Före evenemanget visades Vabis 1903 på Regent Street Motor Show, Englands största motorshow. Bilen tilldelades Judges ’Overseas Award vid Concours d’Elegance-prisutdelningen, trots att arrangörerna inte hade hört talas om Vabis innan anmälningsformuläret fylldes ut. Teamet fick också ta emot Harrods Heritage Award på samma evenemang som ett erkännande för det bästa restaurerings- eller arvsprojektet. Söderberg fortsätter: ”Det är svårt att föreställa sig att bilen fick så mycket uppmärksamhet som vid evenemanget. Vi är oerhört stolta över att vara förknippade med det och är glada över att ha vunnit restaureringsutmärkelsen. Detta efter att ha sett hundratals perfekt återställda bilar i eventet. ”

Första svenska racerbilen

London till Brighton-loppet var inte första gången Vabis 1903 slutade ett lopp. År 1904 deltog den i Sveriges allra första race vid ett evenemang på Stockholms olympiska stadion. Tyvärr hoppade bilen så kraftigt när den passerade en bro, att torsionsfjädern hakade fast runt kardanaxeln. Bilen måste sedan bogseras till Södertälje. Vabis 1903 är den enda som återstår från evenemanget 1904, vilket gör den till Sveriges äldsta racerbil.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*