annons
Hem » Artiklar » Ännu en dödsolycka på E4 med smala vägrenar
Här omkom chauffören av den lätta lastbilen som stannat för en punktering. Bilen var svenskregad med grönskylt. Foto: privat

Ännu en dödsolycka på E4 med smala vägrenar

Under gårdagen inträffade en dödsolycka på E4 vid Skånes Fagerhult. Det var en helt onödig dödsolycka som rimmar väldigt dåligt med Trafikverkets nollvision. Chauffören av en lätt lastbil hade stannat för att han fått punktering, men vägrenen är så smal där att delar av hans bil stod ute på motorvägens högra körbana. En utlandsregistrerad trailerdragare med trailer körde på den lätta lastbilen och chauffören av den senare skadades så allvarligt att han omkom. Detta bara några dagar efter att en turkisk trailerdragare med turkisk trailer fått punktering knappt en km ifrån den senaste olyckan. Den lastbilen blev påkörd av en polsk trailerdragare med polsk trailer och E4 var avstängd i nästan ett dygn.

Olyckan som inträffade under onsdagen veckan innan och ledde till stopp på E4 närmare ett dygn

Media rapporterade dödsolyckan som ”en personbil som har blivit påkörd av en lastbil. En person är allvarligt skadad”.

Bakom de här raderna döljer sig en tragedi orsakad av besparingsiver när vägen byggdes följt av total nonchalans från Trafikverket när problematiken påpekades av den lokale bärgaren. Ja, just han som har mest att tjäna på att rensa upp efter olyckorna.

– Man får resonera lite som Systembolaget, suckade bärgaren P-A Falk när Trailer mötte honom efter den fjärde olyckan 2018. Det är ju mitt levebröd att bärga bilar, men jag kan inte stillatigande se på när en dåligt konstruerad väg orsakar så här många och allvarliga olyckor. Detta sa han i april 2018.

Det handlar om en sträcka på ett par mil av E4, Sveriges viktigaste transportled. Motorvägen här har avsevärt smalare vägrenar än resten av vägen och detta betyder att ett fordon som av någon anledning tvingas stanna måste göra det med en del av fordonet fortfarande ute på körbanan. Den högra körbanan på motorvägen.

Trailer provkörde den aktuella vägsträckan tillsammans med en åkare efter de här olyckorna och tyvärr kunde vi konstatera att det rör sig om långa mjuka kurvor på den aktuella sträckan. Detta gör att det är svårt att se att en bil står ute i vägbanan innan man är riktigt nära.

Trailer lyfte under 2018 problematiken till Trafikverket, där Kristina Johansson är utredare när det gäller trafiksäkerhet på Trafikverket i Malmö.

– Den vägen byggdes under 90-talet och enligt de regler som gällde då, svarar hon. Det var viktigt att hålla nere kostnaderna så den prioriteringen gjordes då. Idag byggs inte den här typen av vägar. Idag bygger vi alltid med minst 2,75 meter vägren.

Det är i princip samma sak som en av Peabs killar konstaterade vid en av olyckorna under 2017.

– Vägen är inte bra här, sa han medan de jobbade med att bygga en oljefälla i diket för att hindra läckande hydraulolja från att sprida sig efter en olycka med två tunga lastbilar inblandade. Det här började när vi byggde motorväg strax söder om den här. Under bygget kom nya direktiv så den gamla planeringen med normal bredd på vägrenarna revs upp och vi tvingades bygga smalare vägrenar. Sedan blev det samma sak när vi byggde den här sträckningen av E4.

Finns det några planer på att åtgärda den här vägen frågar vi Kristina.

– Vi känner till problematiken, men vår statistik pekar på endast ett par olyckor varje år av den här typen, svarar hon. Det är uteslutet att bredda vägen. Det blir för dyrt med tanke på hur den här vägsträckan byggts.

Det är då vi får veta att statistiken som Trafikverket lutar sig emot endast tar upp olyckor med personskador. När vi kommit fram till att det är detta som skiljer Trailers underlag från Trafikverkets ställer vi än en gång frågan om det ändå inte finns anledning att göra något, hastighetssänkning, varningssystem eller något annat. Under 2017 var det 7-8 olyckor med tunga lastbilar inblandade på sagda vägsträcka med just det här händelseförloppet. Vägen var avstängd i dagar, vilket också är en kostnad.

Varje olycka på E4 innebär stora samhällskostnader och ofta kostnader för åkarna samt personligt lidande för de inblandade. Denna olyckan inträffade några dagar tidigare och knappt en km från platsen där dödsolyckan inträffade

– Hastighetssänkning är inte aktuellt, men fler nöduppställningsplatser kan vara en lösning, svarar hon. Varningssystem vill vi inte ha. Det är inget vi använder i Sverige och vi vill inte ha unika lösningar på en specifik sträcka.

I det läget notera vi att det är just det som är problemet här. De smala vägrenarna är en unik lösning på den här sträckan och det är därför olyckor händer. Den noteringen lämnas obesvarad, men med ett löfte om att man ska ta upp problemet igen.

En dödsolycka med en lätt lastbil och en tung lastbil orsakad av en felbyggt väg avfärdas son en krock mellan en personbil och en lastbil i media.

Nu har alltså ännu en dödsolycka inträffat och det mer än två år efter att den lokale bärgaren varnat för att det kommer att hända. Just den här olyckan kommer faktiskt att vara med i Trafikverkets statistik, och den kunde undvikits om man istället för att titta på direkt missvisande statistik valt att lyssna på en kille som dagligen jobbar längs vägen eller killar som faktiskt byggt och underhåller vägen.

Historiskt har det hänt flera liknande olyckor här. Det har inträffat en olycka med dödlig utgång i samband med räddningsarbetet efter en sådan här olycka och några olyckor med allvarliga skador, så det är ett problem som även kostar samhället både i mänskligt lidande och i form av stopp på den viktiga E4:an.

– Jag tycker att man ska rikta kritiken mot Trafikverket, som är ansvariga för att man snålat in på ett sätt som nu bevisligen leder till flera allvarliga olyckor och långa stopp, säger en åkeriägare vars bil varit inblandad i en sådan olycka här.

– Det är ändå säkerheten som är det viktiga, säger bärgaren. Jag ser ju att detta är ett problem som bara kan lösas med att man breddar vägbanorna på den här sträckan. Att skylla på chaufförerna håller inte då man som chaufför måste kunna lita på att man inte drabbas av en sådan här överraskning. Till saken hör att det säkert finns flera tillbud där chauffören precis lyckats undvika en olycka och det finns risker att en chaufför inte hinner kolla vänsterfilen och krockar med ett fordon där vid en väjning. Kort sagt så är det många oskyldiga som är i riskzonen här och det kan man inte blunda för längre. Något måste göras!

Länkar till Trailers tidigare artiklar:

Svår lastbilsolycka på E4 vid Markaryd

Ny påkörningsolycka vid Markaryd och stopp på E4

Ny olycka på E4 söder Markaryd

4 kommentarer

  1. Ännu sämre blev det när det sattes räcken precis utanför asfaltskanten. Varför kunde dom inte stå en meter utanför asfalten?

  2. Trafikverket bara skyller ifrån sig hela tiden för väldigt korkade beslut. Man har byggt motorvägar utan vägren även under 2000-talet. Sträckan Sölvesborg – Mörrum på E22. Ännu en gång så har en morcycklist omkommit i dessa förbannade vajerräckena. Denna gång inatt utanför Mörrum. Trafikverket !! Om ni nu ska bygga nya vägar så bygg för helvete riktiga vägar och inte några halvmesyrer som inbjuder till en avslapnad körning med övrraskningar. Sen kan dessa fullständigt inkompetenta politiker börja förstå att nollvision är en dröm utan en trafikpolis som fungerar. Jag har varit åkare i 32 år och som det är nu på vägarna så är jag tacksam att snart sluta min åkarverksamhet med livet i behåll. Ser varje dag idioter som riskerar både sitt egrt liv och mitt. Vart fan håller det på att ta vägen ?

  3. Bra Mårten!
    Om man har passagerare med (personbil) och de snabbt måste komma ut ur bilen och i säkerhet från vägen kan de inte öppna högerdörrarna såvida inte personbilen står långt ut i körfältet.
    Bra Björn!
    Jag känner samma frustration som du. ytterligare en sent byggt vägsträcka med näst intill obefintliga vägrenar är E22 mellan Ekerödsrasten och Linderöd, sträcka mellan Lund och Kristianstad.
    Till Trafikverket om statistik!
    Se till att upprätta ett statistiksystem som kan användas för förebyggande trafiksäkerhetsarbete. Som det nu är skiljs det inte ens på typer av tunga fordonskombinationer. När det gäller trafikolyckor så är det i huvudsak enbart dödsolyckor och olyckor med allvarliga personskador som rapporteras in.

  4. Tord S. Eriksson

    Trafikverkets beslutfattare verkar inte bry sig ett dugg, så enkelt verkar det vara!

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*