annons
Hem » Debatt » Avskaffa YKB NU!!

Avskaffa YKB NU!!

Nu är det snart dags att bli omyndigförklarad för andra gången som lastbilschaufför. YKB är som bekant en lagstadgad fem dagars kurs som några klåfingrade politiker hittat på att genomföras vart femte år till en kostnad av cirka 15 000kr.

Lägg därtill stillestånd en vecka med bil och släp så blir det några tio tusentals kronor till. Att behandla en yrkeskår så brutalt tror man bara kan hända i Nord Korea, men vi kan väl inte förvänta oss något annat av våra förvirrade politiker som i många fall aldrig varit i närheten av yrkeslivet utan gått direkt från skolbänken och in i den politiska världen.

I verkligheten är det så att den som inte har känsla och en stor portion sunt förnuft kan aldrig bli en duktig chaufför. Det vet alla utom dom som sitter i regeringskansliet och i Bryssel.

Det hjälper med all säkerhet inte att lägga YKB beviset under driven när man kört fast på en dålig skogsväg. YKB var med största sannolikhet en arbetsmarknads åtgärd där man ville sysselsätta lärare och akademiker för att få bra siffror i statistiken. Dessa människor skulle säkert få arbete bakom ratten istället och därmed få meningsfull sysselsättning då det fattas folk i branschen.

Så agerar desperata politiker när man inte har några konstruktiva förslag att skapa arbete. Maktmissbruk av det här slaget borde inte förekomma i en demokrati. Det kanske är dags att dra på oss gula västar och ställa våra lastbilar några dagar och visa beslutsfattarna att YKB hör hemma i papperskorgen. Eller i bästa fall exportera den till Indien. Politikerna borde ägna sin tid istället att konkret förbättra villkoren för åkeri branschen i vårt land.

Karl-Olof Salomonsson
G:a Hjälmseryd

14 kommentarer

  1. Det är få yrkeskårer som är undantagna fortbildning varje år, varför skulle yrkesförare vara det då? YKB:ns fem dagar måste inte tas i en klump, genomför en dag årligen så behöver det inte kännas så tungt.
    Jag tänker att generellt sett så är jag tacksam för att de flesta yrkesmän och kvinnor fortbildar sig, tänk t.ex. om läkaren som ska operera dig inte har gått en enda kurs sedan hen utbildades för 25-30 år sedan?

    • Vad har du för yrke?

    • Karl-Olof Salomonsson

      Förstår man inte skillnaden mellan en högskoleutbildad läkare och någon som tex transporterar virke från skogen till ett sågverk då sätter man betyg på sig själv. Då bör man kanske gå en kurs i samhällsorientering. För övrigt är jag tillräckligt gammal så jag har betalat mitt körkort själv. Och trodde aldrig att jag skulle göra det igen. Den infrastruktur vi ser idag har byggts och transporterats av duktiga människor med minimal utbildning. Att dagens chaufförer skulle i någon mening vara sämre är rent nonsens. YKB är något som våra politiker tagit sig mandat att trycka på oss. Men dagens situation visar att de flesta politikerna har passerat bäst före datum för längesedan.

  2. Håller fullständigt med att detta med YKB är meningslöst och enbart en kostnad till ingen som helst nytta.
    För egen del tänker jag inte förnya mitt YKB när det går ut 2021.Det blir till att ta ut pensionsförsäkringarna och njuta av pensionärslivet vid 55 år istället för att vara en arbetande kassako för staten och YKB utbildarna.

  3. Jag kan sträcka mig till EN dags utbildning vart femte år.
    Men då skall det handla om nya regler inom bla kör och vilotider, färdskrivaren och andra nya lagar som är
    bra att känna till.

    Idag säger flera utbildare att det de själva tycker är viktigt ej skall ingå i YKB.

    Att diskutera lastsäkring när det sitter en betongåkare, en tankbilsschaufför och en som kör grus som elever säger väl egentligen allt om hur fel det är.

    Någon måste dra i bromsen för alla dessa utbildningar som skapas för att konsulter skall ha ett jobb.

    • Du har klart en poäng. En dag skulle räcka med tyngdpunkten på lagar och regler. Är själv ykb lärare och anpassar mina kurser, inom ramen, för det aktuella behovet hos mina elever just den dagen.
      Göran Sandberg Rektor Sandberg AB

      • Viĺl förtydliga mig lite. En dag är lite väl kort tid.
        Men som repetition så är fem dagar lång tid. Går defensivt att korta ner utan att pruta på kvalitet. Deltagarna kan betydligt mer än vad politikerna tror.
        Det hänger väldigt mycket på kursledaren och hur mycket hen kan engagera deltagarna.
        Men ärligt talat, det har varit väldigt mycket utfyllnad och inte så lätt för oss lärare att hålla intresset uppe.
        Självklart ska vi inte köra samma rejs igen utan vidareutbilda er vilket en skicklig lärare klarar.
        En vaken lärare håller sin publik vaken och deltagande.
        Notera ordvalet publik.
        Applåden efter kursen talar sitt språk.
        rektorn

  4. Mycket bra skrivet! Äntligen någon som vågar säga sanningen.
    Repetition av kör o vilotider o nya lagar o regler är inte fel, men o sitta o lyssna på utbildarens bravader o som inte kunde delar av kör o vilotider är inget kul o lägga pengar på.
    O prata kosthållning samtidigt som trafikskolan vi gick på serverade, frallor,godis i mängder, kakor läsk, saft jag allt man kan tänka sig. haha.
    De borde vara nån lättare form av YKB som hade gett lite mer.

  5. Håller med om (precis som Tomas skriver) att de tidigare kraven kring YKB var onödigt stela och byråkratiska. Därför har man sen maj 2018 ändrat i direktivet. Tidigare var det 13 mål som var obligatoriska i utbildningen. Nu är det 8 st. Det skapar möjlighet för större flexibilitet när det gäller att anpassa kurstillfället för den aktuella målgruppen.

    Innehållet i kurserna är följande:

    Delkurs 1, vikten av att spara bränsle och slitage på bilarna ur ekonomisk och miljösynpunkt.
    Kan det vara fel att belysa?

    Delkurs 2,
    Här ligger fokus på laglig last. Dvs. axeltrycksberäkning och lastsäkring.
    Kan det vara fel att belysa?

    Delkurs 3,
    Fördjupning kring kör & vilotider och färdskrivarhantering samt en del andra viktiga lagar.
    Kan det vara fel att belysa?

    Delkurs 4,
    Ingen annan bransch har så många arbetsrelaterade sjukdomar och arbetsplatsolyckor. Här tar vi reda på varför och vad vi kan göra åt det.
    Kan det vara fel att belysa?

    Delkurs 5,
    Fokuserar på trafiksäkerhet och att kunna hjälpa skadade vid olyckor.
    Kan det vara fel att belysa?

    God Jul till er allihop

    David Högfeldt

    • Svar till David Högfeldt.

      Det är inte fel att belysa det du skriver men gillar en tidigare kommentar att man skall sitta och lyssna till bravader som föreläsaren varit utför.

      Återigen, skala ner till EN dag samla ihop nya lagar och dela ut en lathund som man kan ha med sig i bilen när man blir osäker och kan läsa lite i.

      Vad anbefaller delkurs två så kräv lag på att biltillverkarna har lastindikator som varnar vid för högt tryck.

      Delkurs tre, mer överskådlig info i display om raster körtid mm. Tekniken finns.

      Delkurs 5, håller med till 100% men hur många utbildare klarar denna uppgift?? Det krävs en ambulanssjukvårdare med pedagogisk utbildning.

      Delkurs 1, ligger på arbetsgivaren/beställaren. Det är panik!!!! Vad händer då?? Full gas gäller.

      Delkurs 4, Truckförare, terminalpersonal, byggarbetare, butikspersonal mm genomför inte YKB men är delaktiga i arbetsplatsmiljön.

      En vanlig syn i lastbilslivet är en chaufför i sandaler, mjukisbrallor och t-shirt självklart inte helt rätt men han har ett giltigt YKB.

      Det finns mycket att förbättra även inom utbildningarna men även Delkurs 6 som saknas: Sunt förnuft.

    • Jag håller med dig i stort David, men punkt 1, att köra bränslesnålt, det är väl inget som samhället ska behöva lägga sig i. Det är ju det mest naturliga att varje åkeri sköter bäst själv. Den förare som inte förstått detta avslöjar ju sig själv med att tära på åkeriets resultat med de uppföljningssystem åkerierna har idag.

      I övrigt har jag påtalat tidigare att inget finns med i utbildningsplanen om skillnader i fordonsdynamik mellan olika typer av fordonskombinationer. I den här fråga är det många utbildare som har noll koll.

      Per Thomson

    • Tycker som David Högfält.. är inte fel att belysa nya saker.
      Men det kan anpassas mer bransch mässigt

  6. Håller med fullständigt YKB är bortkastad tid bara att sitta av å lyssna på andras dåliga erfarenheter. Gör kursen via datan hemma eller på jobbet istället om man nu ska ha skrivbordsprodukter

  7. Hej!

    Det faller och står med vad utbildaren gör av utbildningen.
    Karl-Olof, ta din kommande utbildning hos Söderkulla i Borås, förmodligen ändras din inställning till YKB en aning. Det var välinvesterada utbildningstimmar för alla deltagare.

    mvh Erik

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*