annons
Hem » Notiser » C vill följa finsk viktlösning

C vill följa finsk viktlösning

Centerpartiet gläds åt att Trafikverket i en rapport gällande tyngre lastbilsekipage konstaterar att det finns många vinster med att höja maxvikten. Bland annat skulle de ge företag över hela landet en mer kostnadseffektiv transportinfrastruktur. Detta samtidigt som både koldioxidutsläppen och luftföroreningarna minskar per transporterat ton. Det skulle även stimulera till en förnyelse av fordonsparken, vilket förhoppningsvis kan fasa ut de i dag sämre lastbilarna.

I en debattartikel i Svenska Dagbladet uttrycker centerpartiets infrastrukturpolitiske talesperson Anders Åkesson dock missnöje till Trafikverkets förslag på hur man ska uppnå högre maxvikt i Sverige. Trafikverket föreslår anpassning av vägnätet och införandet av en ny bärighetsklass – BK4 – vilket skulle medföra kostnader på 12 miljarder kronor och inte skulle vara fullt genomfört förrän om 25 år.

Anders Åkesson vill i stället att Sverige ska följa finskt exempel för att höja maxvikten. Där har man valt att montera fler hjulaxlar på lastbilarna istället för att anpassa vägnätet till de nya vikterna. I Finland lyckades man dessutom höja maxvikten till 76 ton, två ton över det man nu talar om i Sverige, på bara ett år. Utan att göra dyra förändringar i vägnätet.

Anders Åkessons förhoppning är att regeringen vågar vara pragmatisk och ta offensiva beslut som kan spara skattepengar och ett kvarts sekels väntan.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*