annons
Hem » Artiklar » Daimler tar nästa steg i USA
Freightliner new Cascadia, January 2019. Technical Data: Exterior, black, 126BBC w/72Ó Raised Roof Sleeper, DD15 w/ 400HP & 1,750 lb/ft torque, DT12 Direct Drive, AeroX Package, Professional Exterior Finish Appearance Package with additional black powder-coated items, Detroit Connect Virtual Technician

Daimler tar nästa steg i USA

På ett välbesökt pressevent inför världens största elektronikmässa, CES i Las Vegas, lanserade Daimler den nya generationen Freightliner med autonoma lösningar steg 2 och dessa lösningar har stora likheter med dem som tidigare presenterat för Actros i Europa.

Chauffören har hela tiden det fulla ansvaret för fordonet, men i nya generationen Freightliner kan chauffören släppa ratten under kortare stunder då bilen – per automatik – ska följa filen och hålla inställt avstånd till framförvarande fordon, men tanken är inte att detta ska vara en ”autopilot”. Redan efter 15 sekunder kommer en signal om att chauffören ska ta tag i ratten.

Paketet ”Detroit Assurance 5.0” innehåller också senaste generationen nödbromssystem och ett varningssystem då något dyker upp i den döda vinkeln på höger sida.

– De förbättringar vi har gjort har en potential att göra en omedelbar, mätbar och positiv inverkan på den övergripande trafiksäkerheten i Nordamerika.

– Faktum är att flottor med lastbilar utrustade med moderna nödbromssystem minskar risken för kollision. Det resulterar i färre olyckor och minskade driftskostnader för våra kunder, säger Kelly Gedert, chef för produktmarknadsföring för Freightliner och Detroit Diesel.

Under eventet avslöjade också Martin Daum, som är ansvarig för Daimlers globala lastbilsaffär, att man kommer att satsa 500 miljoner Euro för att utveckla lastbilar som uppfyller kraven för steg 4 på Highway.

Detta är ett steg där tekniken i lastbilen tar över en stor del av ansvaret från chauffören och där denne inte behöver vara ständigt stand by. Utvecklingen kommer till största delen att ske i USA där det ju handlar om långa transportavstånd på bra vägar.

Målet är att inleda tester under detta år, men under utvecklingsperioden kommer det att vara ”chaufförer” som övervakar systemet.

– Vi satsar dessa pengar för att se om vi kan utveckla en tillförlitlig och säker lösning och med den kompetens som finns i Daimler har vi förstås stora förhoppningar om att klara detta, säger Martin Daum.

Någon konkret tidtabell för planer för kommersiell lansering finns förstås inte i detta skede, men Daimler/Mercedes pratar om ”next decade”, det vill säga inom de kommande tio åren.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*