annons
Hem » Notiser » Danska polisen klämmer åt AddBlue-fuskare

Danska polisen klämmer åt AddBlue-fuskare

Tungvognscenter Syd i Danmark berättar i en pressrelease vad deras arbete betyder för luften i Danmark. Detta efter att de fått stopp på ett antal lastbilar där SCR-systemet är varit manipulerat. Avgasreningen med AddBlue och selektiv katalysatorrening har stor betydelse för miljöpåverkan, förklarar Tungvognscenter Syd och hänvisar till en test vid det danska Teknologiska Institutet som har visat att en lastbil med manipulerat SCR-system förorenar lika mycket som 60 lastbilar som körs med effektiva SCR-system. Utsläppen av farliga partiklar och kväveoxider (NOX) ökar med mer än 6000% när systemet manipulerats. Det är därför viktigt att hålla koll på detta.

Tisdag 26 Jun, stoppades en polsk lastbil och kontrollerades vid en rastplats i Åbenrå. Det visade sig att det hade manipulerats med fordonets SCR-system, som använder AddBlue-vätska för att minska utsläppen av de farliga partiklarna och NOX. Fordonet eskorterades till en auktoriserad verkstad för reparation och föraren fick böter på 7500 kr, för manipuleringen, och ytterligare 1000 kr eftersom sikten genom vindrutan delvis hindrades av ett stor bord och en gardin. Åkeriet fick böter på 15 000 kr då de har ansvaret för att SCR-systemet fungerar. Böterna betalades på plats och fordonet reparerades.

Den 3 juli var det så dags igen när ett nederländsk ekipage kontrollerades i Kolding. Även här var SCR-systemet manipulerat, varför ekipaget eskorterades till en auktoriserad verkstad för tvingande reparation. I det här fallet var böterna också 7,500 kr för föraren och 15.000 kr för åkeriet samt två överträdelser av kör- och vilotider. Även i detta fall betalades bötesbeloppet på plats.

Den 4 juli var det en bulgarsk lastbil som kontrollerades vid Fredericia. Återigen visade det sig att SCR-systemet manipulerats. Återigen gick resan till en auktoriserad verkstad för återställning efter manipulationen, vilken den här gången var extremt tekniskt avancerad och intelligent. I det här fallet var det en bulgarisk man som ägde åkeri, och därför blev det endast företags-böter på 15.000 kr. Böterna betalades på plats och lastbilen togs i beslag med krav på reparation innan färden kunde fortsättas.

 

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*