annons
Hem » Artiklar » De är ändå medmänniskor och kollegor

De är ändå medmänniskor och kollegor

En lastbil gick av väg 40 någon gång i förra veckan. Det var en trailerdragare med trailer som tvingats bromsa häftigt och väja åt höger vid Rångedalabron.

Foto: privat

– Jag körde förbi i fredags, berättar Christian Edvardsson som jobbat som chaufför sedan 2003. Jag såg inte nummerskyltarna så noga, men texten på trailern, stilen på skyltarna och bilen pekar på att det var ett ekipage från ett baltland eller långt ner i forna öst. Först suckar man över allt det där med cabotage, social dumpning, prisdumpning, fusk och oseriös konkurrens. Då såg jag inga personer vid bilen, bara att den märkts ut med de där sergeanterna, så det kändes ändå som att något tagit hand om ärendet.

Så gick helgen och lastbilen låg kvar. På måndagen passerade Christian igen.

– Då såg jag två killar vid bilen och de hade satt upp gardiner i trailern, berättar han. De hade lagt ut madrasserna på slänten och såg ut att vila där. Allt pekar på att de bott i trailern över helgen och det var knappa tio grader varmt på natten. Det var då jag tänkte att de är ändå medmänniskor och kollegor. Varför får de ingen hjälp.

Foto: privat

Idag tisdag eftermiddag var en bärgare på plats och killarna slet med att bära ut prylar och bulla upp på slänten.

– De hade sovit en natt till i trailern av allt att döma, suckar Christian.

Det visar sig när Trailer frågar runt att det är fler chaufförer som gjort samma iakttagelser.

– Hade jag varit åkare och haft en bil som gått av hade jag först av allt sett till att få hem gubben som kört, och sedan få upp bilen så fort som möjligt, fortsätter Christian.

Foto: privat

Det handlar alltså om minst fyra nätter som ekipaget låg vid en livligt trafikerad väg och två chaufförer av alla att döma bodde i trailern utan möjlighet att värma sig.

– Man frågar sig ju vem som tar ansvar för chaufförerna, säger Christian. Är det åkeriet, kunden eller avsändaren? Min erfarenhet är att kunden ofta lägger hela ansvaret hos avsändaren och då kommer inte frågan upp på bordet här i Sverige. Det finns något som heter avsändaransvar och det skyddar beställaren.

Vi resonerar lite om försäkringsbolagens ansvar, speditörens ansvar och så den oundvikliga frågan om en depositionsavgift som täcker kostnaderna för bärgning om en åkare ska trafikera svenska vägar. Det finns risker med havererade ekipage längs vägen, även om just den här låg ganska bra till.

– Oavsett vad så måste något göras, avslutar Christian. Man kan inte behandla människor på det hår viset. De är faktiskt både kollegor och medmänniskor.

 

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*