annons
Hem » Artiklar » Dieseln omodern enligt Nikola

Dieseln omodern enligt Nikola

– När Nikola Tre kommer till Europa kommer diesel äntligen att vara på väg ut, säger Nikolas VD Trevor Milton.

Förra veckan hade Nikola en förhandspresentation på den europeiska Nikola Tre, deras elektriska lastbil med vätgas och bränsleceller istället för batterier. Detta inför företagets Nikola World-event som kommer att hållas 16-17 april 2019. Kostnaden per mil för Nikola Tre förväntas vara cirka 10-20 procent mindre än jämförbara dieslar i Europa.

Under de första fem dagarna har Nikola fått in orders för över 380 miljoner dollar på Nikola Tre och är nu i diskussioner med några av de största åkerierna och varumärkena i Europa.

– Det är inte en dålig start för ett varumärke som är nytt i Europa och Australien, säger Nikolas CFO Kim Brady.

– Nu när vi är finansierade och orderböckerna överfulla, lägger vi in en högre växel och förbereder oss för Nikola World 2019.

(Kan bli lite bekymmersamt då elfordon inte har en växellåda så som vi är vana vid, dock. Redaktörens anmärkning)

På Nikola World visas prototypen av USA-modellen Nikola Two i aktion och Europa-modellen Nikola Tre visas som statisk prototyp.

– Vi har också några överraskningar för showen från vår powersports-division och andra nya produktlanseringar, säger Milton.

Vid år 2028 planerar Nikola att ha täckning av vätgastankställen i USA, Kanada, Europa och Australien.

OM NIKOLA MOTOR COMPANY

Nikola Motor Company konstruerar och tillverkar elfordon, fordonskomponenter, energilagringssystem och drivmedel för elfordon. NMC leds av sin visionära vd Trevor Milton (Twitter: @nikolatrevor), som har satt ihop det som han beskriver som ett av de mest begåvade teamen i USA för att få Nikola-produkterna på marknaden. Företaget är privatägt.

En kommentar

  1. De har inte en endaste order, de har massor med gratisreservationer dock. Du och jag skulle kunna reservera flera stycken idag utan att behöva eller vara villiga att lägga en endaste krona på en sådan lastbil.

    Hur de ska komma ner i besparingar känns väldigt spännande (spännande som i att vänta på kraschen med verkligheten) med tanke på att vätgas kostar mer oskattad än högbeskattad Europeisk diesel.

    Hur de ska konkurrera mot ellastbilar blir också intressant att se med tanke på att de har flera gånger lägre driftskostnader och lägre infrastrukturskostnader.

    Än så länge känns det som ett dåligt skämt sponsrat av olje- och gasindustrin.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*