annons
Hem » Artiklar » Dubbla batterisystem öka komforten i Volvos lastbilar

Dubbla batterisystem öka komforten i Volvos lastbilar

Volvo Lastvagnar introducerar ett nyutvecklat batterisystem för Volvo FH och Volvo FM. Systemet ger tillräcklig kraft för att använda lastbilens komfortfunktioner under långa resor utan extra laddningar eller risk för stillestånd. ¬– Det förbättrar möjligheterna att bo och leva bekvämt i lastbilen, samtidigt som vi ser till att föraren inte behöver oroa sig för att bli stående med urladdade startbatterier, säger Samuel Nerdal, Product manager Electrical and Electronics på Volvo Lastvagnar.

Volvo Lastvagnars nya batterisystem består av två separata batteripaket, ett för start och ett för övrig elförbrukning ombord. Startbatteriet används enbart för att starta motorn och påverkas inte av övriga strömförbrukare i lastbilen. För parkeringsvärmare, parkeringskylare, kylskåp, mediasystem och personlig utrustning som dator, telefon, surfplatta och kaffekokare används ett separat paket med så kallade gel-batterier.

Den nya batterilösningen är utvecklad för att svara mot det höga energibehov som allt fler kunder har. Gel-teknologin har en förmåga att hålla energimängden på en hög nivå under lång tid.
– Fördelarna visar sig framför allt vid långvariga transportuppdrag och i riktigt varmt eller kallt klimat. Även under vinternätter i 20 minusgrader kan föraren få sin välbehövliga vila och slipper gå upp och starta motorn för att ladda batterierna, säger Samuel Nerdal.

Färre starter betyder också minskad bränsleförbrukning och minskad miljöpåverkan.
– En stillastående lastbil med motorn igång drar runt tre liter bränsle per timma. Med vår lösning blir det möjligt att minimera tomgångskörningen och därmed kapa bränslekostnaderna, säger Samuel Nerdal.

Volvo Lastvagnars gel-batterier har en betydligt längre livslängd än standardbatterier. Ett gel-batteri som laddas ur till 80 procent håller för upp till 600 laddningscykler. Det är minst 10-15 gånger fler än vad ett standardbatteri som hanteras på samma sätt klarar.

– Vårt batterisystem möter inte bara dagens höga krav på trygg elförsörjning, det bidrar också till ökad fordonstillgänglighet och lägre driftskostnader. Det är en lösning med en kapacitet som många av våra kunder kommer att ha glädje av, säger Samuel Nerdal.

Fakta: Volvo Lastvagnars nya batterisystem

  • Finns som tillval till nytillverkade Volvo FH och Volvo FM för Europamarknaden.
  • Innehåller två batteripaket med separata strömkretsar.
  • Eldrivna komfortsystem och tillbehör försörjs med gel-batterier på 210 Ah.
  • Som startbatterier används konventionella bly/syra-batterier på 800 A CCA.
  • Gel-batteripaketet monteras antingen på chassits bakparti alternativt framtill på vänster sida där även startbatterierna sitter.

En kommentar

  1. Detta kom Scania med 2013 tillsammans med Streamline. Men det är ju alltid stor uppståndelse när Volvo kommer med nåt

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*