annons
Hem » Artiklar » Elbilar och elcyklar fixar Schenkers distribution i Oslo

Elbilar och elcyklar fixar Schenkers distribution i Oslo

I år räknar DB Schenker med att reducera utsläppen av koldioxid med 80 procent i centrala Oslo. Nästa år är målet att reducera med 100 procent i alla större norska städer.

– Vi vill visa att det går att göra det, redan med dagens teknik, säger Lars Sveen, Head of Land Domestic för Schenker i Norge, i ett pressmeddelande.

Innanför det man kallar Ring 3 i Oslo, en radie på cirka sju kilometer som omfattar centrum och lite till, används nu enbart elbilar och -cyklar för leveranser. Åtta nya MAN TGE-bilar och tre elcyklar klara jobbet.

– Vi har räknat ut att vi sparar cirka 60 000 liter diesel och kan parkera tre tunga distributionslastbilar tack vare det här, säger Lars Sveen.

Det gods som ska levereras i centrala Oslo skickas med en biogaslastbil från DB Schenkers terminal utanför staden. Godset lossas in i DB Schenkers nya Oslo Eco City Hub, som är uppbyggd av containrar, och lastas om till elbilarna och -cyklarna.

– Bilarna har en räckvidd på tio mil, kanske sex, sju på vintern. Vi kommer att få en snabbladdare installerad vid hubben som kan ladda 80 procent av batteriet på 45 minuter som finansieras av Oslo kommun.

Elbilar är fortfarande ganska mycket dyrare än dieselbilar, men de har fördelen att de kan användas även kvällstid eftersom de inte bullrar.

– Det är avgörande att få längre driftstid i bilarna. Men vi kan köra hemleveranser i bostadsområden på kvällar och vi har ett avtal med Röda Korset om att tömma deras klädinsamlingar på kvällstid. Även Oslos kommun har visat intresse för kvällsleveranser.

Lars efterlyser ännu mer momentum i omställningen till fossilfria transporter.

– Städerna skulle till exempel kunna skippa trängselskatten och upprätta speciella lastzoner enbart för fossilfria fordon.

Tidigare använda DB Schenker cyklar som lastar 150 kilo, de nya cyklarna kan lasta upp till 300 kilo åt gången och är ett perfekt alternativ till leveranser på exempelvis gågator som ofta inte tillåter lastbilstrafik efter klockan elva.

– Vi ville inte vänta på morgondagens teknik. Vi ville vara ett föredöme som ett stort företag i en stor stad genom att visa att det faktiskt går att distribuera gods utan att släppa ut någon koldioxid. Kan vi klara det – kan många andra också göra det, säger Lars Sveen.

Europakommissionen har utsett Oslo till Europas gröna huvudstad år 2019 och miljö står högt på agendan för staden.

– Vid varje upphandling från kommunen viktas miljö allt tyngre, det är klart att vi kommer att få fördelar där med vår nya fordonsflotta. Speciellt som vi nu även kan leverera kvällstid med tysta fordon. Jag är övertygad om att det här bara är början på en allt snabbare omställning mot ett fossilfritt transportsystem. Nästa generations krav kommer att välla som en tsunami över transportbranschen, säger Lars Sveen.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*