annons
Hem » Artiklar » Fack och näringsliv gör gemensam sak för 74 ton

Fack och näringsliv gör gemensam sak för 74 ton

På vilket sätt bidrar tunga lastbilar till bättre miljö och ökad trafiksäkerhet? Varför är fack och näringsliv överens om att tunga lastbilar är bra för Sverige? Det är frågor vi ska få svar på nu när Skogsindustrierna, Näringslivets Transportråd, Biltrafikens Arbetsgivarförbund, samt flera fackliga organisationer går ut i en gemensam kampanj för en ökad totalvikt till 74 ton..

Om viktgränsen på lastbilar ökar från dagens tillåtna 64 ton till 74 ton blir det stora fördelar för miljön, konkurrenskraften och trafiksäkerheten. En 74-tons bil kan lasta mer gods, men är inte längre, än vanliga lastbilar.

Finland tillåter tyngre lastbilar sedan nästan två år och i Sverige finns förslag framme. Nu är det hög tid att införa 74 ton även i Sverige. Under våren har regeringen tillsatt ytterligare en utredning om detta. Samtidigt kräver en majoritet i riksdagen snabbare införande av 74 ton.

Medverkande organisationer:
Bil Sweden, Biltrafikens Arbetsgivarförbund, GS, IF Metall, IKEM, Jernkontoret, Livsmedelsföretagen, LRF, Näringslivets Transportråd, Pappers, SLA, Skogsindustrierna, Svebio, Svensk Fjärrvärme, Sveriges Hamnar, SveMin, Svensk Handel, Sveriges Åkeriföretag, TMF, Teknikföretagen.

På www.74ton.nu visar vi fördelarna och ger fakta.
Var med i dialogen på #74TON

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*