annons
annons
Hem » Artiklar » Filippinska chaufförer bor i slumliknande läger i Danmark
Filippinska chaufförer, läger, jylland
Somliga chaufförer bor i kapelltrailers

Filippinska chaufförer bor i slumliknande läger i Danmark

Danska Fagbladet 3F har avslöjat ett slumliknande läger hos ett åkeri på Jylland där filippinska chaufförer bor i trailrar och baracker bakom taggtråd. Bilder från lägret, som chaufförerna själva tagit, visar hur de lever i vad som närmast kan beskrivas som misär. Mat lagas på gasolkök som står direkt på golvet och i ett rum på 8-9 kvadratmeter sover sex personer i tre våningssängar. Här ska även alla deras personliga ägodelar få plats. I ett annan rum på 6-8 kvadratmeter bor fyra personer med allt sitt bagage samt ett kök i ena hörnet. Det finns även de som sover på madrasser i trailrar endast täckta av kapell.

I ett rum på 6-8 kvadratmeter bor fyra personer med alla sina tillhörigheter samt ett kök i ena hörnet.

Lägret finns på en tomt som ägs av Kurt Beier Transport A/S och enligt Fagbladet 3F kör chaufförerna för åkeriet till en lön motsvarande 8.640 kronor i månaden. Enligt chaufförerna jobbar de två och två och befinner sig i lastbilarna i 18 timmar i stöten. De kör nio timmar vardera medan kollegan sitter i passagerarstolen.

Fackförbundet 3F har räknat ut att chaufförerna har en timlön motsvarande 19 kronor i timmen  beaktat lönen enligt kontrakt och verklig arbetstid.

Kim Brandt som är en lokal fackföreningsledare säger att detta är social dumping av värsta sort.

– Jag har aldrig sett värre förhållanden i Danmark. Det är ett mycket grovt utnyttjande av chaufförerna och det underminerar fullständigt förhållandena i åkeribranschen, säger han.

Enligt 3F utnyttjar åkeriet ett kryphål i lagen genom att de filippinska chaufförerna får uppehållstillstånd och arbetstillstånd i åkeriets polska dotterbolag – vilket sedan gör att de kan jobba var som helst inom EU.

Enligt chaufförerna ska upp emot 200 personer bo i lägret. Kurt Beier Transports direktör Karsten Beier menar att detta inte är sant.

– Det bor mellan två och 25 personer i lägret, det går upp och ner, säger han till Fagbladet 3F.

Han avvisar också att chaufförerna bor i slum och säger att åkeriet följer de lagar och bestämmelser som finns. Han vill i övrigt inte kommentera den kritik som framförts från chaufförerna eller 3F.

I kölvattnet av Fagbladet 3F:s avslöjande undersöker dansk polis om chaufförerna i lägret är offer för människohandel. En av chaufförerna säger själv att de lockats till Europa med löften om bra arbeten. De är enligt chauffören djupt chockade över de förhållanden de tvingas leva under.

Lägret kommer även att bli en fråga för EU. Den danska EU-parlamentarikern Rina Ronja Kari har besökt lägret och menar att vare sig dansk lag eller EU-lagstiftningen är tillräcklig för att hindra liknande utnyttjande av chaufförer från Filippinerna eller andra länder.

– Jag tänker visa dokumentationen från lägret i EU-parlamentet. Förhoppningsvis får det mina EU-kollegor att inse allvaret, säger hon.

Den danska branschorganisationen DTL har också uttalat sig om förhållandena för de filippinska chaufförerna.

– Det är fullständigt oacceptabelt att folk lever under de här förhållandena och arbetar för den här lönen. Andra danska åkerier har inte en jordisk chans när de ska konkurera med firmor som betalar 7.000-8.000 (danska) kronor i månadslön, säger DTL:s vd Erik Østergaard.

Chaufförerna jobbar för en lön motsvarande 19 kronor per timme enligt danska fackförbundet 3F:s uträkning.

 

(Samtliga bilder är tagna av de filippinska chaufförerna)

 

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*