annons
Hem » Artiklar » Finska Kesko minskar utsläppen med längre ekipage

Finska Kesko minskar utsläppen med längre ekipage

Genom användning av längre lastbilar för högkapacitetstransport (HCT) har Finlands Keskokoncern löst den ambitiösa utmaningen att producera mindre koldioxidförorening samtidigt som transportresultatet förbättras. Sedan mars har två nya MAN TGX 35.580 fordon använts för detta ändamål.

*Finlands Keskokoncern har kontinuerligt sänkt koldioxidutsläppen i tre år genom att använda långa lastbilar
*Nya MAN TGX 35.580 med D38 Euro 6c-motor används för 31 meter kombinationen
*RIO, den molnbaserade digitala plattformen, stöder hållbara och effektiva logistikprocesser

Enligt Keskokoncernen Finland är en av deras huvudprioriteringar ett hållbart koldioxidavtryck samtidigt som de minimerar sin ekologiska påverkan. Det etablerade Helsingfors-baserade företaget optimerar sina processer och verksamheter kontinuerligt för att uppnå detta mål. Att uppnå en kontinuerlig minskning av skadliga koldioxidutsläpp är framför allt avgörande för företagets logistikavdelning.

Ända sedan en pilotkörning med HCT-lastbilar, som startade 2015, har Kesko använt extra långa lastbilskombinationer när de levererar varor till livsmedelsbutiker. De imponerande fordonskombinationerna består av en 4-axlad lastbil med ett 6-axlat  släp, och i vissa fall med dubbeldäckat lastutrymme. De kan vara upp till 34 meter långa och kan, beroende på deras inställning, transportera nästan 190 rullcontainrar i taget.

Sedan mars har Kesko Logistics kompletterat sin ”Ecotruck” -flotta med två nya MAN TGX 35.580 fordon för körningar till butiker och lager i västra Finland. De fyraaxliga chassierna levereras med en effektiv 6-cylindrig D38 Euro 6c-motor. Med ett maximalt vridmoment på 2900 Nm, som redan är tillgängligt med bara 900 varv per minut. Ett bra motorval som klarar att smidigt dra till och med tunga släpvagnar i fordonskombinationer på upp till totalt 31 meter.

Kesko Logistics använder även den molnbaserade digitala plattformen, RIO, i båda MAN TGX-bilarna. RIO har varit tillgängligt på alla MAN-lastbilar över 7,5 ton sedan 2017 och ger användaren ett brett spektrum av specifika analyser för alla fordonsdata. Förutom rutt- och platsspårning, fordonsdata under drift, bränsleförbrukning och mycket mer kan kunderna använda ytterligare servicemoduler i enlighet med deras egna specifika krav, till exempel navigering eller färdskrivare. RIO hjälper till att säkerställa optimala logistikprocesser genom att kombinera all data och information i realtid och ge rekommendationer för åtgärder. Dessa kan i sin tur bidra till att sänka koldioxidutsläppen för fordonsflottorna.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*