annons
Hem » Artiklar » Framtidens automatiska närdistribution

Framtidens automatiska närdistribution

Hur ska godset lossas om vi får självkörande lastbilar? Det är en fråga som sysselsätter lastbilstillverkare och logistikutvecklare idag. Mercedes-Benz Vans väljer att investera i Starship Technologies, världens ledande nystartade företag för utveckling av markbaserade autonoma leveransrobotar. Mercedes-Benz Vans satsar 16.500.000 euro i sin investering.

Det första resultatet av de två företagens samarbete är det så kallad moderskeppskonceptet som visades i september 2016. Konceptet kombinerar fördelarna med en van med dem av  autonoma robotar för leverans. En Mercedes Sprinter fungerar i konceptet som en mobil plattform för åtta robotar. Tanken är att navigeringsteknik för skåpbilen och robotarna ska integreras med distributionsdata så att bilen körs till målet och roboten tar över leveransen och kör ut paketet de sista metrarna.

– Roboten kan endast färdas korta sträckor av egen kraft och fram till nu har varit tvungna att återvända till depån för att laddas om efter varje leverans. Å ena sidan, vidgar införandet av en van som en mobil depå robotarnas aktionsradie avsevärt, samtidigt som vi minskar behovet av kostnadskrävande konstruktion och drift av decentraliserade depåer. Vi ser kombinationen av dessa två tekniker som en möjlighet att ge våra kunder tillgång till några helt nya tjänster och affärsmodeller. samtidigt gör vi leveransprocessen mycket mer praktiskt för slutkunden ”, säger Volker Mornhinweg, chef för Mercedes-Benz transportbilar. Till exempel, gör konceptet det mycket lättare att leverera varor till slutkund i tid.

 

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*