annons
Hem » Artiklar » Gasdrivna Econic med Allison-låda räddar stadsmiljön
Ihre Umweltfreundlichkeit, Sicherheit und Effizienz stellen sieben erdgas¬betriebene Abfallsammelfahrzeuge des Typs Mercedes-Benz Econic NGT in der anspruchsvollen Topografie der Stadt Stuttgart unter Beweis. Technische Daten: Mercedes-Benz Econic NGT, Euro VI Erdgasmotor M 936 G mit 7,7 l Hubraum, 222 kW (302 PS), zulässiges Gesamtgewicht von 26 t, Radstand 3900 mm. ;..Seven natural gas-powered Mercedes-Benz Econic NGT waste collection vehicles demonstrate their environmental credentials, safety and efficiency in the demanding topography of the city of Stuttgart. Technical Data: Euro VI M 936 G natural gas engine with a displacement of 7.7 l, 222 kW (302 hp), permissible GVW of 26 t, 3900 mm wheelbase.;

Gasdrivna Econic med Allison-låda räddar stadsmiljön

Fler och fler städer vill införa inskränkningar för var och när dieseldrivna fordon får användas. En lösning kan vara gasdrivna lastbilar. Stuttgarts kommunala renhållningsbolag har valt Mercedes-Benz Econic NGT  med Allisonväxellåda i kampen mot buller och partikelföroreningar

I Stuttgart arbetar renhållningsbolaget AWS Abfallwirtschaft med att minska bullerproblemen och partikelföroreningarna i staden. Som ett led i detta har man beslutat investera i ytterligare 30 gasdrivna Mercedes-Benz Econic NGT lastbilar med Allisons 3 500 helautomatiska växellådor förutom de 10 man redan har.

I december 2016 började företaget använda den första av de 10 Allison-utrustade Mercedes-Benz NGT-lastbilar som nu finns i flottan. På grund av sitt läge i en dalgång är Stuttgart särskilt utsatt för dammpartiklar, avgaser och buller från dieselmotorer.

– Vi bidrar aktivt till att minska utsläppsproblemen i vår innerstad, säger Dr. Thomas Hess, VD för AWS Abfallwirtschaft Stuttgart. De nya Econic NGT med Euro 6 gasdrivna motor och Allison helautomatiska växellådor är miljövänliga, tysta och praktiskt taget fria från partikelutsläpp.

Mercedes-Benz Econic NGT: gasmotor Mercedes-Benz M 936 G

Gasdrivna motorer fungerar bättre i kombination med Allisons helautomatiska växellådor. Momentomvandlaren flerdubblar motorns vridmoment i starten och i branta backar. Tack vare det, och det djupa första växelomfånget, ökas prestandan i skiftande terrängförhållanden.

– Våra förare uppskattar den mjuka och smidiga accelerationen med Allison-växellådor, även under belastning,  sa Hess. På grund av de stora höjdskillnaderna i Stuttgart är det en stor fördel som förenklar det dagliga arbetet.

Mercedes-Benz Econic NGT

Allison-växellådan gör att motorer med alternativt bränsle arbetar med ett mer konstant varvtal, vilket maximerar effektiviteten genom att eliminera kraftdipparna man får vid växling med en manuell eller automatiserad manuell växellåda (AMT). Växellådans retarder förbättrar dessutom bromsningen och resulterar i färre driftstopp och lägre underhållskostnader.

De spiralformade växlarna i växellådan, i kombination med den gasdrivna motorn, gör att bullret minskar jämfört med en dieselmotor. Enligt mätningar i Stuttgart är bullerutsläppen från Mercedes-Benz Econic NGT 78 dBA, medan de för en typisk Euro 6 dieselmotor är 80 dBA.

I hela Europa har myndigheter förbjudit, eller överväger att förbjuda, dieseldrivna fordon i stadskärnan för att minska föroreningarna. Det gör att åkerier börjar titta på alternativ till dieseldrift. Jämfört med helt eldrivna fordon är de som använder alternativa bränslen billigare i inköp och kan utnyttja en befintlig bränsleinfrastruktur. Förutom att i princip eliminera partikelutsläpp avger Mercedes-Benz Econic NGT-fordon cirka 23 procent mindre koldioxid än en Euro 6-dieselmotor, enligt tester utförda av Mercedes-Benz.

Renhållningsföretagets lastbilar har den nya 7,7 liters Euro 6 M 936 G gasmotorn som producerar 222 kW (298 hk). Sedan lanseringen 1998 har bolaget använt lastbilar ur Econic-serien i sin Stuttgart-flotta. För närvarande har man 62 Econic-lastbilar, inklusive de 10 nya Econic NGT-modellerna.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*