annons
Hem » Notiser » Gegö: orimliga krav bakom fortkörningar
Arkivbild: person/fordon på bilden har inget med artikeln att göra

Gegö: orimliga krav bakom fortkörningar

Nyligen väckte Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på Transportstyrelsen, och Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket, rabalder då de menade att yrkestrafiken behövde ta ett större ansvar för trafiksäkerheten. Bland annat motiverat av en undersökning från 2016 som visade att 70 procent av de tunga lastbilarna kör för fort.

I dagens Aftonbladet ger sig Rickard Gegö, vd på Sveriges Åkeriföretag, in i debatten och menar att bland annat stress och tidspress till följd av orimliga transportavtal och snäva regelverk ligger bakom fortkörningarna.

I artikeln tar Rickard Gegö bland annat upp konsumenters krav på att deras paket ska komma i tid som en orsak till tidspress som skapar stress. Kommer paketet inte på utsatt tid riskerar företagen att hängs ut i sociala media.

En annan orsak enligt Rickard Gegö är transportavtal med tuffa krav på leveranstid. Ett exempel han tar upp är en tankbilstransporter som om leveranserna var 30 minuter försenad skulle få ett vite på 50 000 kronor. Åkaren valde att sluta köra för bolaget.

En annan orsak till stress enligt Rickard Gegö är kör- och vilotiderna. Att riskera höga sanktionsavgifter för att det är fullt på en rastplats och chauffören måste ut i trafiken igen, fast det bara är några minuter kvar till rast måste tas, skapar stress som kan leda till fortkörning, menar Rickard Gegö.

”Yrkesförarna kör för fort eftersom de har sjukt bråttom”, skriver han.

Rickard Gegö poängterar att SÅ inte vill ursäkta att lastbilschaufförer kör för fort – utan snarare nyansera bilden. Organisationen har arbetat med trafiksäkerhetsfrågor under många år och då även med problemen kring fortkörningar.

”Fair Transport är vårt arbete med bättre hållbara transportaffärer. Det ska inte vara möjligt att konkurrera med att företaget konsekvent kör för fort”, skriver Rickard Gegö.

 

En kommentar

  1. Då detta ämnet drogs upp av trafikverket och transportstyrelsen eftersom dödsolyckorna ökade under 2018 så hade det väl också varit av intresse att trycka på hur ofta tunga fordon är vållande till olyckorna? Är dom inte vållande så är ju inte hastigheten problemet, en krock mellan personbil/lastbil blir nog rätt lika utgång om lastbilen kör i 80 eller 90?

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*