annons
Hem » Notiser » Gotlandstillägget granskas

Gotlandstillägget granskas

Gotlandstillägget har ifrågasatts och utretts många gånger. Nu ska riksdagens trafikutskott åter granska upplägget.

Gotlandstillägget infördes på 1970-talet och ska kompensera för ökade kostnader som transportföretaget kan ha i samband med transporter till och från ön. Tillägget motsvarar i dag 0,4 procent av transportörens totala nettofraktsumma
     Göran Nygren, ordförande i Gotlands åkeriförening och vd för Gotlands åkericentral med dotterbolag Gotlands Bilfrakt, tycker att man kan ta bort begreppet.
     – Man pekar ut Gotland inför hela Sverige. Kunder som bara har leveranser på fastlandet undrar varför de ska betala Gotlandstillägg, säger han.
     Göran Nygren menar att man istället kan lägga summan till prislistan som en del av fraktpriset utan att Gotland behöver nämnas. Alternativet kan vara att byta namn på tillägget.
     – Det skulle kunna stå transportutjämning på fakturan, säger han.
     Att helt ta bort tillägget är enligt Göran Nygren inte en bra lösning. Han tror att priset då skulle öka med ytterligare 35-40 procent.
     Det var det som hände för tio år sedan. Då beslutade riksdagen att tillägget skulle avskaffas genom en successiv sänkning. Tillägget sänktes och till en början steg fraktpriserna kraftigt. Både det gotländska näringslivet och boende på ön drabbades. Beslutet om att avskaffa tillägget sköts då upp.
     Nu ska riksdagens Trafikutskott granska hela upplägget, för 27:e gången.
     Göran Nygren är skeptisk.
     – Jag har svårt att se att man ska kunna lösa det. Ska staten lösa det med subventioner är det förenat med stora kostnader för administration som i dag sköts av branschen. Hur vi än vrider och vänder på det är tillägget ett för Gotland nödvändigt system, säger Göran Nygren till helagotland.se.
    

En kommentar

  1. Vill poängtera att Gotlandstillägget som vi alla betalar är INTE 0,4 % på nettofraktsumman. Det är 0,4 % på totalsumman. Det innebär tillägg på tillägg. Varje frakt har en fraktkostnad sedan lägger Schenker på olika tilläggsavgifter, bl.a. drivmedelstillägg, hemtransport, aviseringsavgift, expeditionsavgift och faktureringsavgift. När dessa summerats med fraktkostnaden tar man 0,4 % på den summan och lägger till ytterligare.
    Detta står i Schenkers villkor http://www.schenker.se/servlet/se.ementor.econgero.servlet.presentation.Main?data.node.id=26133&data.language.id=1&request.page_template.paragraph.handle=gotlandstillagg_inrikes

    Det är tillägg på tillägg som gör att vi landbor tycker det är lurendrejeri av Schenker. Det blir enorma summor som Schenker får in på detta. Trots att Gottläningarna ändå får betala ytterligare 33 % på sina frakter. Hur i helsicke kan det bli så dyrt att frakta till Gotland. De har ju t.o.m. egna speditörer på ön. Och hur är det med resten av Sveriges öbor? Vad kostar det egentligen att få byggmaterial fraktat till Gullholmen, på västkusten? Gotland har ju fördel av att kunna få till sjöfrakt från öst.
    Finns det ingen journalist som kan göra en djupdykning på detta? Gotlandstillägget är bara en dold vinstfaktor hos Schenker och gagnar inte någon.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*

');//-->