annons
Hem » Artiklar » Logistik » Gruff om p-förbud på danska rastplatser

Gruff om p-förbud på danska rastplatser

Nya parkeringsregler för statliga parkeringsplatser i Danmark skapar problem för åkerinäringen i Danmark i stor, men framför allt för utländska åkerier vars chaufförer behöver ha någonstans att parkera medan de väntar på nya körorder.

Det senare bekymrar inte den danska åkerinäringen, snarare tvärtom, men däremot menar branschorganisationen Danske Speditører att det är djupt orealistiskt när transportministern Ole Birk Olesen säger att det är upp till branschen att lösa parkeringsproblemen själva.

Bakgrunden är att det infördes en ny lag som trädde i kraft i juli 2018 där det är höga böter för att stå mer än 25 timmar på en statlig parkeringsplats. Resultatet är att utländska chaufförer invaderar industri- och villakvarter medan danska åkare har problem med att hitta platser för en del av sina chaufförer vid längre stopp än 25 timmar.

Debatten mellan danska åkerinäringen och regeringen handlar om vem som har ansvaret för att chaufförerna ska kunna ta sin lagstadgade vila. Ett problem som branschen pekar på är att det krävs ändringar i kommunala byggploven för att en transportfirma ska kunna erbjuda övernattning för externa chaufförer. Branschen hävdar att laget infördes med för kort varsel och utan att vara riktigt genomtänkt, medan transportministern Ole Birk Olesen menar att bilarna kan parkeras på privata parkeringsplatser, transportcentra eller hos transportköparna och sedan får chaufförerna övernatta på hotell eller liknande, berättar ekstrabladet.dk.

.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*