annons
Hem » Artiklar » Här är det 11 timmar sedan det började snöa
Väg 23 11.31 snö 180116

Här är det 11 timmar sedan det började snöa

Varför har det överhuvudtaget inte gjorts någon halkbekämpning på väg 23 efter 11 timmars snöande? Varför är det plötsligt ishalka på E4 och ett antal bilar ligger i diket, detta efter 8 timmars lätt snöfall? Det finns anledning till kritik mot vinterväghållningen och synpunkterna vi fått från chaufförer runt om i Sverige är samstämmiga. Det går att skapa säkrare vägar, men det snålas.

Väg 23 11.31 snö 180116

Efter att ha noterat flera märkliga situationer som ovanstående har jag som journalist på Trailer regelbundet noterat ett antal märkligheter när det gäller vinterväghållningen. Jag har dokumenterat och jag har pratat med chaufförer och Trafikverket. Ingen av chaufförerna vill ställa upp med namn då de är rädda för att bli av med uppdraget.

Jag träffade mjölkbilschauffören som klagade på att saltet inte var lika effektivt längre, vilket Trafikverkets presschef avförde som nonsens. Så träffade jag chaufförer som inte längre fick salta i förebyggande syfte.

– Besparingar, sa de och det var många chaufförer.

– Vi har samma höga krav, sa Trafikverkets pressavdelning. Det saltas fortfarande i förebyggande syfte.

Väg 30 söder om Vrigstad. Isgata, men 5 km längre norrut hade det varit halkfritt i 5 timmar den här dagen.

Jag träffade chaufförer som jobbar med vinterväghållning längs E4.

– Vi har blivit ombedda att hålla igen med saltet, sa de. Det är tydligen någon försening i leveranserna, en båt som inte lossat i tid, sägs det.

Detta gällde alltså E4, Sveriges pulsåder, och trafikanterna har ingen aning.

E4 mellan Södertälje och Nyköping 6 timmar efter att det börjat snöa. Ingen halkbekämpning.

Så åkte jag upp för att göra reportage om dagen då Stockholm försvann.

– Varför sandade man inte i backarna frågade jag.

– Det finns ett förbud mot att sanda på Essingeleden, svarade Trafikverkets presschef.

– Det finns inga sådana förbud, svarade de ledamöter i riksdagens trafikutskott som jag frågade.

En exceptionells situation i Stockholm och Trafikverket slirar med ett påstående som saknar grund.

– Det hade kommit 2 dm snö vid olyckplatsen söder om Södertälje, sa Trafikverkets presschef när jag frågade om varför inte E4 saltats i förebyggande syfte när man visste att det frös på. Detta efter en komplicerad lastbilsolycka.

Det var inte ens 1 cm snö men is på vägen. Jag hade kört därförbi.

Jag körde väg 23 mellan Växjö och Malmö den 16/1. Det hade börjat snöa klockan 01.00. 11 timmar senare hade fortfarande ingen halkbekämpning genomförts.

Jag frågade flera chaufförer varför.

– Det ska sparas var svaret jag fick och det från flera håll i södra Sverige.

Det mest upprörande svaret jag fick var att det var brist på salt i Jönköping. Att det var så gott som tomt i saltladan på NCC:s område i Jönköping. Jag körde dit, träffade chaufförer som sa att de blivit tillsagda att spara på saltet. Att torrsalta istället för att köra med lake. Jag körde till saltladan och tog en bild på salthögen.

Saltladan i Jönköping 180213

– Den där räcker inte ens till att fylla de nio bilar vi har i drift om det blir allvarligt läge och detta är E4:an, berättade chaufförerna.

Flera chaufförer säger att de skäms över insatserna men inte vågar klaga då de riskerar sitt uppdrag.

– Även om det finns regler för när en viss vägtyp ska vara halkfri är det upp till väghållaren, alltså det företag som har vunnit upphandlingen, att avgöra om en insats ska göras eller ej och det kan vara väldigt frustrerande för mig som chaufför som vet att jag har kollegor därute på vägarna som behöver min hjälp, berättar en chaufför som kört halkbekämpning i många år.

Det handlar om chaufförer som samtidigt är åkare och kör tung lastbil i andra situationer vid andra tider på året och träffar dagligen chaufförer som ställer frågor om halkbekämpningen. Flera har liknande historier att berätta.

– Jag ringde upp väghållaren på väg in till staden och berättade att det var väldigt halt och undrade varför vi inte kallats ut, säger en chaufför som också vill vara anonym. Jag fick svaret att det kommer att bli varmare så halkan är snart borta. Under några timmar hände det en svår olycka och ett par lindrigare längs den vägen jag kört. Flera tunga lastbilar fastnade i backar och på parkeringar. De hade stora problem och de ringde mig och undrade varför i h-e jag inte varit ute och saltat. Mina kollegor var besvikna på mig!

 

8 kommentarer

  1. Mycket bra artikel som borde publiceras på andra nyhetssajter och sociala medier för att sätta press på Trafikverket!

    • Torbjörn Andersson

      Hjälp till att dela … det har jag gjort .
      Att knyta näven i fickan eller att ”gnälla” längs vägen räcker inte . Dela …….

  2. NCC har haft underhåll på vägarna i Nyköpings området i 5 år men förlorade upphandlingen till Svevia from denna säsong. Svevia var enligt rykten 60 miljoner billigare på kommande 5 år och NCC gick back 10 miljoner varje år när dom hade det, det borde ju vara så då att Svevia går back 20 miljoner? Undra på att halkbekämpningen blir sämre.

    • Det är rätt stor skillnad på NCC som privat aktör eller Svevia som statligt bolag. NCC skulle alltså egentligen behövt mer betalt men ändå kan staten gå in och konkurrera med dumpade priser. Vad tror Du händer vid nästa upphandling? Ja det kommer pressas ändå mer…

  3. Under de senaste 10 åren har väg 30 mellan Växjö – Vrigstad haft miserabel halkbekämpning, medan däremot från Vrigstad och norrut (mot Jkp) aldrig några problem.
    Hur kan det komma sig att det kan vara så stor skillnad?
    Även väg 23/37 norr om Växjö är oftast blank som en skridskobana
    Skandalöst är bara förnamnet, det är med hjärtat i halsgropen man kör dessa sträckor vintertid – bara en tidsfråga innan man krockar eller själv ligger i diket.

  4. Efter att varit yrkesförare under hela mitt yrkesliv kan jag konstatera att väghållningen inte blivit bättre. Jag kan bara tipsa er som upplever problem, ring till Trafikverkets kundtjänst. Tala om vilken väg och vad problemet är. Kolla också vad som gäller för vinterväghållningen på berörd väg. Det har hjälpt när entreprenören inte sköter vägarna där jag bor.
    Att klaga direkt till entreprenören hjälper inte mycket.
    Men Trafikverket diarieför allt så då får Entreprenören anmärkning.

  5. En väldigt dålig artikel innehållande mängder av rent svammel typiskt för folk som inte vill annat än att det ska gnällas rent generellt. Om när och hur det plogas och saltas är individuellt upphandlat per drifts område där av att det kan skilja på sträckor. Åtgärdstider och krav på när du ska köra ut och göra åtgärd varierar också. Allt sitter inte heller i pengarna vad det gäller priset som blir i en upphandling, eftersom det är uppdelat i många olika moment även utom vinterdelen.
    En mycket stor brist i vinterväghållningen idag som det inte pratas så mycket om är att det inte finns många underentreprenörer med personal som faktiskt har kunskap och kompetens nog att faktiskt vara med och köra i vinterväghållningssyfte. Det finns om uttrycket ursäktas alldeles för många ratthållare och väldigt lite yrkesfolk som sätter lite stolthet i att göra ett bra jobb. Man är idag mer intresserad av bakelitrattar och lampor än att faktiskt göra det man ska. Åkarna kan ju inte gärna heller hugga sig själva i foten genom att säga att dom inte klarar att utföra sina uppdrag. Även generellt är kvaliteten på yrkesförare av idag mycket sämre än vad den varit tidigare. Det är lite samma typ av fenomen som nämnt ovan mycket ratthållning och väldigt lite riktiga chaufförer.
    Till att sluta av med vill jag ändå säga att det rent generellt borde satsas väldigt mycket mer pengar än vad det gör i dag på att faktiskt underhålla vår infrastruktur, Väg, Järnväg mm.

  6. För det första så kan dom som plogar börja med att använda plogbladet och låta bli saltet. Saltet får folk som inte har något innanför pannbenet att köra som om det vore sommarväglag. Olyckor kommer alltid att ske så fort det blir halt på vägarna om saltet inte slängs ut då dom flesta inte kan hantera en bil på halt väglag.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*