annons
Hem » Artiklar » Heta känslor på E4

Heta känslor på E4

Det pågår broreparationer på E4 vid Linköping och det betyder att trafiken leds över till enfilig trafik i båda riktningarna på södergående sida. Vid rusningstrafik uppstår det mycket långa köer och Trailer erfor under gårdagen att det råder delade meningar om vad som gäller i det här läget. Ska blixtlåsprincipen tillämpas där kön börjar, vid första skylten eller ända framme filerna går ihop.

Vid just det här tillfället komplicerades bilden av att flera personbilsförare valde att köra av på avfarten som låg där kön stod just denna eftermiddag för att sedan hävda blixtlåsprincipen och köra in längre fram för att vinna några billängder. Samtidigt var det ett stort antal personbilar, och en husbil, som körde om hela kön och tillämpade blixtlåsprincipen längre fram. Resultatet var att högerfilen med tunga fordon och personbilar stod helt stilla under längre perioder. Vid fyratiden tog det mer än en halvtimma att ta sig från köslutet till platsen där filerna går samman, om man höll sig i högerfilen vill säga.

Det hände ett flertal gånger både på norrgående och södergående sidan att lastbilschaufförer gick ut och spärrade vänsterfilen för att alla trafikanter skulle komma fram i den turordning de kom till arbetsplatsen och det skapade en del upprörda ordväxlingar lite senare på Mantorp-macken där en av personbilsförarna, påhejad av sina passagerare, gick till verbal attack mot en av chaufförerna som han kände igen när han kom ut från macken med korv och Cola i handen.

Chauffören försvarade sig med att fråga varför han trodde att han var speciell och skulle tränga sig före. Svaret uteblev men kritikeran hänvisade till fallet där chauffören Sven–Åke Sörensen för nästan precis 7 år sedan rapporterades för att ha hindrat trafiken av en mc-polis som tyckte att han skulle hållit sig i högerfilen och släppt förbi trafiken som ansåg att blixtlåsprincipen ska gälla först vid vägbygget. Nu frikändes Sven–Åke Sörensen i hovrätten efter att först ha fällts i tingsrätten. Hovrätten skrev i domen att ”hans handlande fått till konsekvens att trafiken som helhet kunnat flyta lättare förbi det hinder som vägarbetet innebar”, men att han hindrat trafiken, så det finns ännu inget klart besked om vad som gäller i det här läget.

Nu fick sagde chaufför stöd av kollegor så det hela avslutades med ett par obscena gester från killarna i personbilen som valde att ge sig iväg.

Trailer har sökt trafikpolisen i Linköping under dagen, för en kommentar om vad som egentligen gäller, utan att få svar.

En kommentar

  1. Polisen har nog inte förstått hur blixtlåsfuktionen fungerar och personbilsföraren ska alltid före lastbilen hur smalt det än är…

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*