annons
Hem » Artiklar » Isuzu vill erövra svenska pickupmarknaden

Isuzu vill erövra svenska pickupmarknaden

Egentligen är det inte så mycket som är nytt när Isuzu nu visar sin nya version av pickupen D-Max. Ny front, ny effektivare motor och nya uppkopplingsmöjligheter är de viktigaste nyheterna, men än viktigare är den svenska importörens arbete för att etablera modellen bland de tre mest sålda pickisarna i Sverige. Ett tufft jobb som de mycket väl kan klara av med den tuffa satsning de gör när det gäller att bredda modellutbudet. Samtidigt säger de sig vilja kalla bilen Isuzu pickup, kort och gott.

Isuzu D-max har inte varit någon storsäljare i Sverige så här långt med 8% av marknaden, jämfört med 24% i Norge. Årets modell får en mycket modern 1,9 liters fyrcylindrig diesel med en effekt på 164 hk och ett vridmoment på 360 Nm vid 2 000 till 2 500 varv/minut. Motorn är en av få dieslar som klarar avgaskraven för Euro 6b utan tillsats av AdBlue. Den är flexibel och stark, men att kalla den en sprinter är en överdrift. Både Ford och Volkswagen har betydligt potentare motorer.

Isuzun får också nya växellådor som väger mindre. Det handlar om en manuell och en automat som båda är 6-stegade.

Interiört handlar det om ett nytt mer överskådligt och informativt huvudinstrument samt en del nya material inne i bilen. Baksätet i double cab-versionen är bland de rymligare i segmentet.

Tittar vi på de nog så viktiga last- och dragegenskaperna så är Isuzu i topp i båda disciplinerna. Enkelhytten lastar 1 081 kg, extended cab lastar 1 026 och double cab lastar 991 kg. Alla versionerna drar 3,5 ton. Lastlängderna är i samma ordning: 2 305, 1 795 och 1 552 centimeter.

Billigaste modellen med enkelhytt och basutrustning kostar exklusive moms 214 900:-. Totalt erbjuder Isuzu 10 olika modeller från basutrustat, över specialutrustat för specifika kundkategorier till toppmodellen som tagits fram med hjälp av islänningarna med företaget Arctic Truck. Toppmodellen har en mer terrängbetonad, och därmed mjukare och långslagigare, fjädring samt avsevärt större hjul och en hel del detaljer som ger bilen ett betydligt tuffare utseende men samtidigt en teknik som gör att den kan leva upp till det som utseendet lovar.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*

');//-->