annons
Hem » Artiklar » EU-parlamentet sa ”Ja” till mobilitetspaketet

EU-parlamentet sa ”Ja” till mobilitetspaketet

Idag sa EU-parlamentet ja till det så kallade mobilitetspaketet. Enligt Marita Ulvskog (S) var det en klar majoritet som röstade för paketet.

”Äntligen! En mycket tydlig majoritet för ordning och reda inom transportsektorn/vägtrafiken i EU.  Lönedumpning, social dumping, trafiksäkerhet – allt påverkas åt rätt håll” skriver hon på Twitter.

Mobilitetspaketet går nu vidare till trepartsförhandlingar med företrädare från Europaparlamentet, Europeiska unionens råd och Europeiska kommissionen med syfte att ta fram ett slutgiltigt lagförslag.

Omröstningen i parlamentet sa bland annat ja till strängare cabotageregler. Enligt förslaget ska det vara tillåtet med fritt antal cabotagetransporter under tre dagar, sedan måste lastbilen återvända till sitt etableringsland för en period på 60 timmar.

När det gäller kör- och vilotiderna får en chaufför köra i två veckor med en förkortad veckovila i hytten. Den ordinarie veckovilan får dock inte tas i lastbilen.

I paketet ingår även utstationeringsdirektivet och hör röstade parlamentet för ett förslag som innebär att det ska vara lika lön för lika arbete i det land arbetet utförs. Dock undantas all internationell trafik.

 

Enligt ett Facebook-inlägg från Marita Ulvskog innebär den nu framröstade paketet följande:

* Svensk lön och villkor för alla som kör transporter i Sverige
* Lika lön för lika arbete vid samma plats ska omfatta vägtransportsektorn
* Ingen yrkesförare ska tvingas sova i lastbilshytten arbetsgivaren – transportföretaget måste tillhandahålla ett rimligt boende
* Rimliga kör- och vilotider som inte riskerar förartrötthet och därmed allas vägsäkerhet
* Att alla lastbilar måste ha gps för att kunna kontrollera reglerna
* Lastbilen måste återvända hem till hemlandet (landet där företaget är etablerat) minst en gång var fjärde vecka
* Att alla lastbilar ska omfattas av reglerna, även lättlastare/lätta lastbilar, som idag är helt undantagna från reglerna
* Starkare beställaransvar: att företag som köper transporter tvingas ta ansvar för att det är schyssta villkor för transportarbetarna – vilket de inte är ansvariga för idag

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*