annons
Hem » Artiklar » Japanerna som körde hem sina Scanior

Japanerna som körde hem sina Scanior

Japanska TransWeb har beställde två nya Scania-lastbilar från Nederländerna … och de körde dem landvägen till till Japan, berättar Scania i en pressrelease.

Det specialiserade japanska logistikföretaget TransWeb är kända för sina innovativa transporttjänster. Men beslutet att resa landvägen från Nederländerna till Japan med två nya Scania S 410-lastbilar var ändå ovanligt djärvt. Efter en körning på totalt på 13 000 kilometer kom lastbilarna säkert till deras depå nära Tokyo.

TransWeb började som en motorsportleverantörsleverantör, och detta är fortfarande en viktig del av verksamheten. Nuförtiden, med 40 Scania-lastbilar i flottan, har företaget expanderat till evenemangs- och konserttransporter och fordonstransporter av utländska bilar.

– På TransWeb bryr vi oss verkligen om våra förare. Genom att använda Scania-lastbilar drar vi nytta av en rymlig och bekväm hytt som minskar tröttheten, även vid långa avstånd, säger VD Takeshi Maezawa.

Det var mot denna bakgrund som Maezawas överlandsprojekt utvecklades. ”Jag har idéer som är lite ur lådan och TransWeb har både passion och förmåga att förverkliga dem”, säger Maezawa. ”I vår bransch verkar vi fokusera på det negativa, som brist på förare, strikta föreskrifter, höga bränslekostnader, miljökostnader och priset på fordon. I stället hade vi den positiva viljan att driva en dröm. ”

Många var oroliga för säkerheten, men Maezawa var fast besluten. Han förklarade att han skulle ta fullt ansvar för resan. Och han levde upp till sitt löfte: i mitten av september reste Maezawa och hans team, däribland inte färre än fyra lag av förare, till Beesd i Nederländerna för att hämta lastbilarna från släptillverkaren Van Eck.

Efter ett stopp vid handelsmässan IAA Commercial Vehicles i Tyskland reste de genom Polen, Litauen, Lettland och Ryssland innan de nådde Japan i slutet av oktober.

– Jag tror att hämtning av lastbilar i Europa och kör dem över Eurasien är oöverträffad”, säger en stolt Maezawa.

Teamen körde vanligen 600 kilometer om dagen men ibland lyckades de köra så långt som 800 till 900 kilometer. Under vägen slutade TransWeb-teamet hos Scania-återförsäljare i Ryssland, där ett evenemang organiserades för att markera den speciella resa.

Den långa körningen genom Ryssland – 10 000 kilometer – slutade i Vladivostok, där två lastbilar gick ombord på färjan till Tottori för det sista 900-kilometret till TransWebs huvudkontor, cirka 50 kilometer öster om Tokyo.

Även om Maezawa är stolt över den ”underbara och otroliga upplevelsen” har han fortfarande en smak för nya äventyr. ”Jag kommer aldrig sluta söka utmaningar och jag håller ögonen öppna för nya djärva idéer med Scania i framtiden.”

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*