annons
Hem » Artiklar » Johan Tofeldt forskar på uppkopplade och självkörande fordon.

Johan Tofeldt forskar på uppkopplade och självkörande fordon.

Johan Tofeldt är mannen som gärna släpper ratten under körning. Det vill säga om han sitter i en de självkörande bilarna han forskar på i gruvan i Kristineberg. Johan är mannen bakom Volvos självkörande FMX:ex i gruvan, Idag har Volvokoncernen mer än 500 000 fordon över hela världen som är uppkopplade på olika sätt. ”Jag har hört att 2020 kommer vi att ha en miljon uppkopplade fordon inom Volvokoncernen men jag tror det kommer vara fler än så, säger Johan Tofeldt, projektledare för projekt som rör autonoma fordon.

När Johan Tofeldt deltog som talare vid ett seminarium tillsammans med några stora industriföretag för en tid sedan, kom frågan upp om framtida autonoma fordon.

”Strax innan jag skulle upp på scen pratades det om att det inte finns teknik framme för autonoma fordon under jord. Då kändes det extra kul att gå upp och berätta om vårt forskningsprojekt i gruvan i Kristineberg”, säger Johan.

Johan leder forskningsprojektet i den svenska gruvan. Där testas självkörande specialbyggda Volvolastbilar med målet att förbättra säkerheten i gruvan, öka kundens produktionskapacitet samtidigt som man minskar bränsleförbrukningen.

Självkörande fordon måste få sina direktiv via uppkopplad teknik. Men den uppkopplade tekniken kan användas till så mycket mer. Förutom att den används i självkörande fordon och i autonoma fordon med förare, kan den också användas i helt manuella fordon med förare. Det här gör att olika typer av fordon kan arbeta tillsammans, såsom i en gruva.

För Johan var det självklart att automation var framtidens teknik när forskningsprojektet drog igång. ”Jag tror att autonoma fordon länge har varit en dröm hos våra kunder i gruvbranschen”, säger Johan. Och det verkar som han hade rätt i det.  Utvecklingen av tekniken i forskningsprojektet har hela tiden skett i nära kontakt med kunden. Johan beskriver på ett enkelt sätt hur de gjorde i gruvan.

Som första steg körde man manuellt i gruvan och byggde på så sätt upp en karta med hjälp av sensorsystem. I nästa steg används programvaran för att positionera lastbilen. Lastbilen jämför vad den ser på kartan med sin position i verkligheten. Därefter skickas informationen till en server, en så kallad molnfunktion. Slutligen skickas informationen ut till samtliga uppkopplade fordon som då kan börja arbeta.

”Något vi har lärt oss är att kunden inte alltid kräver så avancerade system utan föredrar en enklare funktionalitet om det innebär att man kan få den introducerad tidigare”, säger Johan. Han förklarar vidare att det är viktigt att förstå att när han säger tidigare, då är det inte nästa år vi pratar om utan längre fram i tiden. ”Men vi kommer definitivt att kunna erbjuda kundspecifika lösningar i framtiden” fortsätter Johan.

Johan förklarar att man inte behöver ha kontakt med fordonen hela tiden. Vid kortare sträckor kan det räcka med att man har kontakt vid lastning och lossning men på längre sträckor kan man ha en eller flera kontrollpunkter.

Nästa steg för forskningsprojektet i gruvan är att bygga om gruvbolagets egna lastbilar så att de kan fungera med den nya tekniken.

”Vi funderar också på olika molnfunktioner. Vi vill kunna skicka information, t ex fraktstatistik, från de uppkopplade fordonen till kunden oavsett var han eller hon befinner sig i världen på ett säkert sätt”, berättar Johan.

 

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*