annons
Hem » Artiklar » Logistik » Klädköpare vill ha miljövänliga transporter

Klädköpare vill ha miljövänliga transporter

DHL har ett nära samarbete med modebranschen sedan många år. Förutom att tillhandahålla logistiktjänster vid stora branschevent, samarbetar företaget också med viktiga branschorganisationer och delar ut priser till nya och unga designers. En nyligen gjord undersökning, som DHL nu går ut med i ett pressmeddelande, visar att klädköpare vill veta om och hur produktens transportkedja kan komma att påverka miljön. Dessutom tycker en fjärdedel av de svarande att rättvisa arbetsförhållanden under produktion är viktigt för dem.

DHL:s senaste konsumentundersökning ger en översikt av nuvarande trender och konsumenternas förväntningar. Omkring 6000 personer från Storbritannien, USA, Italien, Australien och Japan deltog och svarade på frågor om deras köpvanor samt orsakerna bakom deras inköp. Som en långvarig logistikpartner till designers, events och varumärken, beställde DHL undersökningen för att understryka vikten av ett smidigt fungerande globalt nätverk med precision, pålitlighet och snabbhet inom modebranschen.

– DHL beställde denna undersökning för att titta närmare på nuvarande modetrender och peka ut de paralleller som modebranschen delar med logistikvärlden. Båda branscherna driver globala nätverk och arbetar kreativt, noggrant och snabbt, säger Arjan Sissing, SVP Group Brand Marketing.

Undersökningen visar bland annat att konsumenter i Storbritannien värderar etisk produktion särskilt högt, medan kvinnor i Japan prioriterar kvaliteten av produkten. 15 % av undersökningens deltagare läser etiketten för att se var ett klädesplagg har producerats; i Italien är siffran så hög som 41 %. Dessutom vill köpare veta om och hur produktens transportkedja kan komma att påverka miljön. Och en fjärdedel av de svarande säger att rättvisa arbetsförhållanden under produktion är viktigt för dem. Experter som den brittiska modejournalisten Karen Kay betonar också att det finns en trend av ökad medvetenhet om miljöpåverkan och sociala aspekter, särskilt bland den yngre generationen.

Sedan 2008 har DHL samarbetat med olika modeveckor och erbjudit skräddarsydda tjänster för att leverera designers oersättliga provkollektioner till visningar säkert och i tid. De nuvarande partnerskapen är bland annat modeveckorna i London och Köpenhamn, Amazon Fashion Week i Tokyo, och Mercedes-Benz Fashion Weeks i Sydney och Moskva.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*