annons
Hem » Artiklar » Klampad åkare vägrar betala

Klampad åkare vägrar betala

Strax före sju igår kväll klampade den tunga gruppen i Stockholm en lastbil från ett lettiskt åkeri som misstänks för olaglig cabotagetrafik i Sverige. Bakom den tvåaxlade Volvo hängde en trailer med byggelement då ekipaget vinkades in för kontroll vid Kungens Kurva.
Via frakthandlingar och färdskrivare gick man igenom hur bilen kört sedan den kom in i Sverige den 15:e september och man kom fram till att han hämtat färdiglastade trailrar med byggelement i Stillerydshamnen utanför Karlshamn och Frihamnen i Stockholm och kört dessa till en byggarbetsplats i Göteborg.

Chauffören var nu på väg från Frihamnen till Göteborg och eftersom detta var den femte resan misstänks åkeriet för olaglig cabotagetrafik. Transportstyrelsen sade också ja till att inkassera ett förskott på 40 000 kronor, men åkeriet vägrar att betala.

– De hävdar att det handlar om kombitrafik, men eftersom det är mer än 15 mil från de hamnar där åkeriet hämtat trailrarna och byggarbetsplatsen i Göteborg så handlar det enligt vår mening inte om transporter som inryms i kombidirektivet, säger Henrik Sjögren som är gruppchef hos på den tunga gruppen i Stockholm.

Åkeriet har fått ett telefonnummer att ringa ifall man väljer att betala, men i nuläget talar det mesta för att bilen kommer att vara klampad i exakt 24 timmar.

– Han kommer då att få koppla loss trailern och därefter kommer jag att eskortera bilen till hamnen, säger Henrik Sjögren.

Eftersom bilen klampades direkt så står trailer och dragbil nu ihopkopplade fram till dess att klampningen låses upp och därefter får alltså någon annan dragbil ta över trailern. Det aktuella åkeriet är inte alls nöjda med den uppkomna situationen.

– De hänvisar till kombidirektivet och hotar med att stämma den svenska staten, men vi anser att vi följt gällande lag. Ett utländskt åkeri får utföra tre inrikestransporter och i detta fallet kunde vi visa att det var den femte resan, avslutar Henrik Sjögren.

Kanske kommer detta så småningom bli ett intressant rättsfall. Åkeriet vill som sagt ha skadestånd, men fram till dess att åkeriet lyckas övertyga Transportstyrelsen eller domstol om att det handlar om kombitrafik som inryms i kombidirektivet så finns det ett beslut om att åkeriet ska betala in 40 000 kronor i förskott på sanktionsavgift till Transportstyrelsen.

Om Transportstyrelsen också lyckas inkassera denna återstår att se.

4 kommentarer

  1. Sluta med att vara så veliga mot utländska åkerier. Beslagta bilen tills dom betalar.

  2. Det är rätt. När många utländska åkerier (Inte nödvändigtvis just detta)
    sänker transportpriserna till den grad att svenska åkerier inte kan hänga med.
    Dvs, Svenska åkerier har inte råd att gå ned till dom priserna många utländska åkare kan erbjuda tack vare alla krav vi har på våra fordon, chaufförer, åkerier, löner och beskattningar av dessa och alla reservdelar samt verkstadsjobb som dom flesta åkare inte klarar av att göra själva idag.

  3. Det anlitande företaget borde också bära ansvar. Annars kommer det bli väldigt svårt att få bort den här prisdumpningen 🤔

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*