annons
annons
Hem » Artiklar » Lågbetald i Sverige – högavlönad i hemlandet
anonym, motorväg, dragbil,
Arkivbild; personer/fordon på bild har inget med artikeln att göra. Foto: Ralph Andersson

Lågbetald i Sverige – högavlönad i hemlandet

Tidningen Arbetet har gjort ett längre reportage om utländska lastbilschaufförer som bor långa perioder i sina lastbilar, deras arbetsförhållanden och hur förslaget om EU:s nya mobilitetspaket kan påverka dem. Trots tuffa förhållanden har vissa det bättre än om de stannat hemma. Framför allt är lönen bättre än vad de hade kunnat få i hemlandet. För vissa är det dessutom mer eller mindre omöjligt att få jobb på hemmaplan.

En 59-årig chaufför som kommer från Bulgarien berättar att han kör ute i fem månader och är sedan hemma en månad. Hans lön är drygt 23.000 före skatt. Hade han haft samma jobb i hemlandet hade han haft drygt 6000 kronor i lön. Det hade han inte kunnat leva på. Mannen säger att han gillar jobbet och att arbeta ensam. Han vill inte ändra på något. Nyare tuffare krav EU-krav tror han skulle leda till sämre lön för honom.

Tidningen pratar även med en yngre chaufför från Bulgarien. Även han har betydligt högre lön än han hade kunnat få i hemlandet. Hade han fått välja hade han dock hellre stannat hemma och jobbat.

– Varför skulle vi komma till Sverige, bryta mot regler och lagar och bo i lastbilarna på parkeringsplatser om vi hade vanliga löner hemma? säger han till Arbetet.

EU:s nya mobilitetspaket ger han inte mycket för.

– Jag tror inte på politiker överhuvudtaget. De skriver avtal men hittar alltid ett sätt att kringgå dem säger han.

En litauisk chaufför berättar att stölder från lastbilen är ett stort problem. Exempelvis måste han och hans kollegor själva stå för notan om någon stjäl diesel från bilen.

Några filippinska chaufförer som är anställda av ett svenskt åkeri svara motvilligt på journalistens frågor. De är oroliga för att få problem om deras chef upptäcker att de talat med media. De berättar att de inte kan få jobb i hemlandet och att de tillbringar ett år i Sverige med en månads ledighet mellan perioderna.

Ordföranden för Transports åkerisektion i Göteborg, Freddy Welle, intervjuas också i artikeln. Enligt honom behövs det två avgörande pusselbitar för att EU:s mobilitetspaket ska fungera. Dels en fungerande kontrollapparat men också ett beställaransvar.

– Om beställaren skulle åka på en smäll om de inte såg till att reglerna följdes tror jag att det skulle bli tvärstopp för sådant här, säger han i reportaget.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*