annons
Hem » Artiklar » Låglönechaufförer sparar pengar åt Postnord
  • <p>Enligt en Sydsvenska visar ett studentprojekt på att Postnord sänker sina kostnader genom att post mellan Skåne och Själland skickas med bilar från Kim Johansens åkeri bemannade med bulgariska chaufförer.  </p>

    Enligt en Sydsvenska visar ett studentprojekt på att Postnord sänker sina kostnader genom att post mellan Skåne och Själland skickas med bilar från Kim Johansens åkeri bemannade med bulgariska chaufförer.

  • <p>Utländska lastbilar är en vanlig syn i kvarteren kring Postnords terminal i Malmö. Här en bulgarisk lastbil med kopplad Postnord-trailer.</p>

    Utländska lastbilar är en vanlig syn i kvarteren kring Postnords terminal i Malmö. Här en bulgarisk lastbil med kopplad Postnord-trailer.

Låglönechaufförer sparar pengar åt Postnord

Utländska chaufförer är här för att stanna. Det slår Sydsvenskan fast i en artikel i gårdagens tidning. I artikeln framgår det bland annat att det i Malmötrakten finns serviceverkstäder som riktar sig särskilt till de utländska lastbilarna. I artikeln visar man på en verkstad i Arlöv som specialiserat sig på att reparera bulgariska Volvolastbilar. I artikeln framgår det också att de utländska lastbilarna även har ett fast nätverk av kunder. Statliga Postnord nämns som en av dessa trogna kunder.

Enligt Sydsvenskan har ett studentprojekt knutet till Campus Helsingborg dokumenterat att Postnord använder bulgariska chaufförer för sin posthantering mellan Skåne och Själland. Enligt artikeln är det danska Kim Johansen som har bulgarisk personal i bilarna som kör mellan postterminalerna i Malmö och Köpenhamn. Studien ska enligt Sydsvenskan visa på att detta leder till lägre kostnader för Postnord, men att vinsten bara ligger på cirka tre öre per brev.

Även statliga Jernhusen använder utländska lastbilar på bekostnad av svenska genom att mycket av den trafik som går via landets kombiterminaler sköts av utländska lastbilar. Här anger Sydsvenskan fackförbundet Transport som källa.

Sydsvenskan har även varit i kontakt med Henrik Sternberg från Cabotagestudien som visar på att många utländska lastbilar mer eller mindre kör helt öppet i inrikes linjetrafik. De 40 000 i sanktionsavgift som Transportstyrelsen numera kan utfärda tycks inte avskräcka de utländska åkerierna. Cabotagestudien kommer med en rapport senare i höst om hur den utländska trafiken förändrats de senaste två åren.

3 kommentarer

  1. Ja vad ska man säga! Godnatt Sverige!!

  2. Vad man kan göra i detta fallet är ju att sluta och använda Postnord om det finns andra alternativ, beställer man något kan man ju alltid fråga vem som transporterar det och ofta har dom mer än en transportör.

  3. Kjell Åke Nottemark

    Ännu ett YNKLIGT företag som gör på detta sätt, vi måste försöka sätta press på och ifrågasätta flera företag så att de följer sjysta villkor. KÅ N som följt transportbranschen sedan 1965.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*