annons
Hem » Artiklar » Lastbil med 100 % eldrift

Lastbil med 100 % eldrift

Som första tillverkare kan Mitsubishi Fuso nu erbjuda en helt eldriven serieproducerad lastbil för stadsdistribution. Det handlar om en eldriven variant av den lätta lastbilen Canter. Lastbilen – kallad eCanter – presenterades vid en ceremoni i New York idag på eftermiddagen. Enligt ett pressmeddelande från Daimler Trucks-koncernen, där Mitsubishi ingår, kommer lastbilen att börja levereras redan i år till kunder i USA, Europa och Japan. Planen är att få ut 500 fordon på marknaden inom de närmaste två åren och starta en fullskalig produktion under 2019.

– I tider när alla pratar om elbilar är vi de första som faktiskt erbjuder en serieproducerad helt eldriven lastbil. Med en lång historia av alternativa drivlinor är vi stolta över att komma in i denna nya era, säger Marc Llistosella, vd och koncernchef för Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation och chef för Daimler Trucks Asia.

Enligt Marc Llistosella möter företaget härmed den ökande efterfrågan på produkter som klarar och överträffar utsläppsnormerna för CO2 runt om i världen.

– Den erbjuder ett attraktivt och kostnadseffektivt alternativ till förbränningsmotorer och ellastbilen blir nyckeln till framtidens stadsdistribution, säger Llistosella.

Vid den globala lanseringen idag meddelade Mitsubishi Fuso att UPS blir bolagets första amerikanska kund för eCanter.

– Inom UPS utvärderar och anammar vi kontinuerligt ny teknik som möjliggör hållbara och innovativa lösningar för vår flotta. Elektriska lastbilar gör vår flotta både renare och tystare och läggs till våra 8500 fordon med alternativa drivlinor som är i drift redan idag, säger Carlton Rose, vd inom Global Fleet Maintenance & Engineering på UPS.

Mitsubishis eCanter har enligt pressmeddelandet en räckvidd på 100 kilometer och en lastkapacitet på upp till tre och en halv ton – beroende på byggnation och användning. Fordons elektriska drivlina innehåller sex högspännings Li-jon batterier på 420 V och 13,8 kWh vardera. Jämfört med ett dieseldrivet alternativ erbjuder den upp till drygt 9500 kronor i lägre driftskostnad per 1000 mil.

Bakgrund:

Efter flera år av studier och utvecklingsarbete presenterade Mitsubishi Fuso en prototyp av en helt eldriven lätt lastbil vid 2010 års IAA Commercial Vehicle Show i Hannover. 2014 hade man en förproduktion igång med fordon som testades i trafik i Tyskland och i Portugal mellan 2014 och 2017. I juli i år började så serieproduktionen av eCanter i Portugal för marknaderna i Europa och USA.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*