annons
Hem » Artiklar » Lastbilschauffören har det dödligaste yrket
Lastbilschauffören har Sveriges farligaste yrke med flest dödsfall de senaste tio åren. Just denna olycka klarade sig turligt nog chauffören oskadd ifrån.

Lastbilschauffören har det dödligaste yrket

Ingen annan yrkesgrupp har så många dödsfall som lastbilschaufförer. Enligt Arbetsmiljöverkets statistik har så många som 70 svenska och 14 utländska lastbilschaufförer dött på jobbet de senaste tio åren.

Enligt tidningen Arbetarskydd som tittat på statistiken är den vanligaste orsaken till dödsfall att chauffören kläms ihjäl eller får något över sig vid lasthantering. Kollision med andra fordon, även då en lastbil kör in i annat stillastående fordon, är den näst vanligaste orsaken. Singelolyckor är en annan vanlig orsak till dödsfall.

Generellt är tendensen att dödsfall i arbetslivet minskar men inom transportbranschen är inte trenden lika tydlig, i vissa fall ökar den till och med enligt Carl Axel Sundström som arbetat som utredare och sakkunnig i transportsektorn på Arbetsmiljöverket.

Det finns flera orsaker till olyckorna och Carl Axel Sundström nämner stress, dålig utbildning och slitna däck.

– Vid singelolyckorna handlar det i de flesta fall om trötthet, stress och nattarbete, säger han till tidningen Arbetarskydd.

Vid lastning och lossning av stort och tungt gods pekar han på otillräckliga hjälpmedel och bristande rutiner.

Även den ökande konkurrensen är en anledning till dödsolyckor då denna leder till stress och att man kanske inte alltid håller så hårt på säkerheten för att vinna konkurrensfördelar.

Enligt Carl Axel Sundström gäller det för arbetsgivaren att hålla liv i trafiksäkerhetsarbetet och se till att de anställda följer trafikreglerna om man vill göra chaufförsyrket säkrare.

2 kommentarer

  1. Jaha så var det den anställdes fel alltså. Så länge jag har vart i branchen så har det vart åkaren som har stått å gapat om att det bara är att köra. Byt kort! Kör hem ialf, åk å lossa osv

  2. Det här med olyckor beror på arbetstiderna som någon på ett kontor har hittat på. Det gör att chauffören stressar o kör för fort för att hinna med det som ska göras, på min tid kunde man köra upp till två dygn utan dygnsvila man stannade när man kände att man ville vila lite eller när man hittade ett matställe. På så sätt behövde man inte stressa på vägen, idag är det ju klockan som bestämmer när jag ska stanna, det är nästan så illa att när klockan säger att tiden är slut är man tvungen att stanna på vägen för rast, för kör man tre minuter för länge får man böter av farbro Polis, det har hänt. mvh.lars

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*