annons
Hem » Artiklar » Lastbilschaufförer har Sveriges farligaste jobb
Lastbilschaufförerna har Sveriges farligaste jobb Foto: Stefan Nilsson

Lastbilschaufförer har Sveriges farligaste jobb

Tidningen Transportarbetaren har har tittat på  Arbetsmiljöverkets (AV) preliminära statistik och tidningsuppgifter, som sammantaget visar att 10 lastbilschaufförer dog i arbetet under 2017.

Sammanlagt pekar statistiken på att 54 dödsolyckor inträffat i arbetet 2017. Det innebär att förare av tung trafik stod för nästan en femtedel av dödsfallen, och därmed har Sveriges farligaste jobb.

– Varje dödsolycka är en olycka för mycket. Vi har fortfarande för många män och kvinnor i åkeribranschen som inte kommer hem efter jobbet, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig till transportarbetaren.se.

Han ser risker med stress tuffare arbetsklimat och sämre arbetsmiljö. Han kräver mer ansvar från arbetsgivarna.

– De måste ta höjd för att arbetet ska kunna utföras på ett säkert sätt och samverka med behörigt utsedda skyddsombud för att förebygga och motverka dödsfall och olyckor på arbetsplatserna. Ingen ska behöva skadas eller dö på jobbet, säger han till transportarbetaren.se.

 

3 kommentarer

  1. Det behövs bättre vägar men myndigheterna har en fantastisk vision … ”noll vision” så dom sänker farten istället att bygga bättre och säkrare vägar. Heja Sverige, inkompetensen är hämma här !!!

  2. De kan ju börja med att stänga trafikverket o öppna upp vägverket igen så snöröjningen kan blrja prioriteras liksom förr. Snöröjningen är under all kritik i detta land sen det privatiserades. De räddar nog en del liv.

  3. Att stressen är stor orsak till olyckorna vet dom flesta. Flesta svenska åkare gör allt dom kan efter egen ekonomisk förmåga för att ha sina bilar trafikdugliga men, så länge regeringen tillåter brottslig Cabotage verksamhet fortgå så kommer fler åkare tvingas gå i kk eller hoppas in i det sista på att det kommer gå bra, bara man kan snåla in på slitage så som bromsar och däck. Börja i rätt ände istället för på dåliga avtal för halkbekämpning. Sen ska vi tala om dessa utländska lastbilar som knappt håller ihop som får åka med slitna bilar och chaufförer med sina slavliknande löner. Börja rensa bland illegal Cabotage och hiva ut mer pengar till halkbekämpning

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*