annons
Hem » Artiklar » Mattias Ekströms senaste är en MAN

Mattias Ekströms senaste är en MAN

Rallycross-världsmästaren och DTM-föraren Mattias Ekström har skaffat sig en tjänstebil till. Den här gången är det inte en superlåg banracingbil med fyra ringar i grillen eller en fyrhjulsdriven robust rallycrossmaskin med samma fyra ringar i grillen. Den här gången handlar det om en fullt utrustat MAN med ett lejon i grillen. Bilen är en MAN TGX 18.580 XXL med D38 motor som numera är senaste fordon i EKS teamet, Mattias eget rallycrossteam. MAN Nutzfahrzeuge utvidgar därmed sitt sponsoravtal med EKS fram till slutet av 2018.

D38 är en kraftfull Euro 6-motor med en cylindervolym på 15,2 liter och en maximalt vridmoment på 2900 newtonmeter. Tvåstegsturbon levererar överladdning redan från 930 varv per minut. MAN:s TipMatic tolv-växlade växellåda, finjusterad för just D38-motorn, tar denna kraft direkt till asfalten. EKS TGX är byggd för så ekonomisk och miljövänlig körning som möjligt med Efficient-Cruise GPS-stödd farthållarsystem, som registrerar topografiska skillnader längs vägen upp till tre kilometer i förväg och justerar motorstyrningen så effektivt som möjligt. En annan teknisk funktion i EKS 18.580 är den innovativa EfficientRoll funktionen som styr frirullning på ett intelligent sätt och proaktivt via GPS, minimerar bränsleförbrukningen ytterligare.

Kanske ett sätt att spara på soppan så han kan ge järnet på världens rallycrossbanor med sin Audi S1 ​​EKS RX Quattro

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*

');//-->