annons
Hem » Notiser » Maxad teknik för minimal förbrukning

Maxad teknik för minimal förbrukning

Renault Trucks fortsätter sin forskning för högre energieffektivitet när det gäller långtradare. Falcon-projektet har sjösatts för att visa på möjligheterna i Renaults ambitiösa arbete för minskad bränsleförbrukning, och därmed lägre CO2-utsläpp, genom innovativ design.
Lägre bränsleförbrukning är kärnan i utvecklingen av Renault Trucks fordon. Då Falcon-projektet ligger i linje med Optifuel Lab 1 och Optifuel Lab 2, och mer nyligen Urban Lab 2 kan det ses som en vidareutveckling med målet att nå en så bränsleeffektiv fordonskombination som möjligt för de tunga och långa transporterna. Renault Trucks har gått in i projektet som ett företag med ett konsortium av partners bestående av Faurecia, Michelin, Total, Fruehauf, Wezzoo, Benomad, Styl’Monde, Polyrim, Enogia the IFPEN, École centrale Lyon (lmfa) och IFSTTAR (LTE; Lescot). Det finns också ett ekonomiskt stöd från staten genom RDI regionalfond.
Den tekniska utvecklingen siktar på att optimera aerodynamiken i lastbils- och släpvagnskombinationen, kombinerat med lågt rullmotstånd för däck och prediktiva energibesparande körhjälpsanordning och bränslestyrningsfunktioner, tillsammans med en förbättrad drivlina med hjälp av en ny generation Rankine värmeåtervinningssystem och optimeret smörjmedelshantering. Med undantag av Rankine-systemet är denna teknik tänkt att integreras i ett demonstrationsfordon och testas i verkliga förhållanden i slutet av 2018.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*

');//-->