annons
Hem » Artiklar » NCC bemöter kritiken mot vinterväghållningen

NCC bemöter kritiken mot vinterväghållningen

Vi har sedan i onsdags sökt en kommentar från NCC när det gäller deras syn på vår artikel om vinterväghållningen på samma sätt som de kommentarer vi fick från Tomas Eneroth. Den kritik som framfördes av chaufförer och genom våra egna dokumentationer är universell för Sverige, men med lokala undantag, vilket i sig blir ett problem då det skiljer i insatserna längs samma väg.

Det handlar i huvudsak om vad som kan göras för att förbättra trafiksäkerheten på vintervägar och varför det läget uppstått att det upplevs av flera chaufförer som att det sparas och att det görs senare insatser. Det blev att visst fokus på Jönköpings-regionen där NCC har vinterväghållningen och därför har vi sökt NCC för en kommentar. Vi har blivit lovade ett samtal med NCC i Jönköping, men istället har vi fått följande skriftliga kommentar från Anders Morath som är produktionschef på NCC i området:

”Som entreprenör för flera driftområden runt om i Sverige och med många medarbetare som trafikerar vägarna är vi mycket måna om trafiksäkerheten och att sköta våra uppdrag som väghållare i enlighet med våra kontrakt med Trafikverket. I artikeln ”Här är det 11 timmar sedan det började snöa” i Trailer förekommer ett par faktafel om vår verksamhet som vi därför vill påtala.

 

  • Vi utför väghållningen i enlighet med vårt uppdrag för Trafikverket. I kontrakten är det strikt reglerat hur vinterväghållningen ska utföras.
  • Vi har tillgång till de kvantiteter salt vi behöver vid vår anläggning i Jönköping.
  • Det går åt mer salt vid torrsaltning än det gör till lake.

 

Vi samarbetar gärna och beklagar om chaufförerna känner att de inte har förtroende för vårt sätt att sköta våra uppdrag eller kontakterna med dem.”

En kommentar

  1. Underligt att efter 45 år som yrkeschaufför, pensionär sedan ett halvår tack o lov, plog o saltbilsåkare på 80-talet att man som ansvarig kan gå ut med vi gör som vi ska, dom skulle skämmas ögonen ur sig i stället, men tyvärr e de väl som resten av samhället, ingen vågar ta ansvar, alla skyller på varandra, jag tycker synd om nya chaufförer som måste riskera sitt eget och andras liv pga rent ut sagt idioter som har hand om halkbekämpning, är inte dessa kontorsnissar ute o kör bil, eller sitter dom bara inne när det är dåligt väder. Kan för mitt liv inte begripa att man med berått mod undviker att halkbekämpa sådana vägar som E6 och E4 i tid, detta är inte raketforskning, kunde vägverket klara detta med sämre utrustning på 80-talet, kan man väl göra detta 2018. Är det pengar som styr kan väl NCC eller vem det nu är som är entrepenörer tala om detta i stället för att säga att dom gör så gott dom kan, för det är bara lögn o förbannad dikt. Har haft otaliga diskussioner med NCC Trafikverket o andra aktörer de senaste 10 åren oc fått samma svar, dom gör så gott dom kan. Det räcker inte, det MÅSTE till en skärpning, kanske den kommer den dag en anhörig blir överkörd av ett slirande ekipage.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*