annons
Hem » Artiklar » Norge på väg mot tuffare vinterdäckskrav
Foto: NLF

Norge på väg mot tuffare vinterdäckskrav

Det är inte bara Sverige som har problem med den tuffa vintern. I Norge vill lastbilsägarnas förbund att det ställs högre krav på riktiga vinterdäck på lastbilar som trafikerar norska vägar. NLF-direktören Geir A. Mo är oroad över det stora antalet olyckor med utländska vägfordon hittills denna vinter. NLF står för Norges Lastebileier-Forbund. Han uppmanar nu myndigheterna att införa strängare krav på däck på tunga fordon som körs på vintern, vilket redan har gjorts i andra europeiska länder.
– Vi nämnde detta redan 2015 när reglerna för däck ändrades och vi har sedan upprepat detta flera gånger: Det går inte bara att kräva M + S-märkning av däck på tunga fordon som körs i Norge, säger NLF-direktören Geir A. Mo i en pressrelease.

Han hänvisar till de krav som infördes den 1 januari 2015, vilket kräver vinterdäck på alla axlar under perioden 15 november till 31 mars. Vinterdäck är tillåtna med olika definitioner, men huvudregeln är att däcket ska vara ”speciellt konstruerat för användning under vinterförhållanden”.

Endast en standard garanterar vinteregenskaper

NLF menar att problemet är att det inte finns något enkelt sätt att kontrollera om däcket är speciellt utformat för vinterbruk eller om det i praktiken bara är ett sommardäck som har märkts med ett så kallat M + S-märke. Den enda däckstandarden som säkert uppfyller kraven är däck markerade med alpin symbolen ”Three Peak Mountain Snowflake”, förkortad 3PMSF. Denna standard regleras av EU-lagstiftning (UN / ECE nr 117) och innehåller strikta krav på friktion och kallvädersprestanda.

Körning med olämpliga däck

Många utländska lastbilar som färdas på norska vägar körs idag i praktiken med sommardäck märkta med ”M + S”, som står för ”Mud and Snow”. Detta indikerar att däcket kan användas året runt, men garanterar inte att det är en vinterdäck, förklarar NLF. Det finns inte heller några klara minimikrav för friktion eller vinterprestanda vid M + S-däck, vilket är fallet med 3 PMSF-däck.

– Det finns därför bara ett sätt att garantera att däcken på vägfordon uppfyller kraven för vinteranvändning, och det är 3 PMSF-märken. Allt annat är att leka med livet hos vägtrafikanternas som delar vägen med dessa vägtåg, säger NLF-direktören.

3 PMSF krav som redan införts i Tyskland

Detta är anledningen till att NLF skickat ett brev till transportminister Jon Georg Dale, där man krävde åtstramningsåtgärder och förtydligande i reglerna för vinterdäck. Dessutom vill NLF se omedelbara åtgärder och intensifierade kontrollansträngningarna vid gränsövergångarna.

Kort därefter kom ett pressmeddelande från transport- och kommunikationsdepartementet som tyder på att NLF hördes.

– Ministern uppmanar att utföra flera av de saker vi letar efter. När det gäller att strama upp kraven på vinterdäck har vi nu receptet som han kan följa, säger en nöjd Mo.

Han hänvisar till Tyskland, som den 1 januari 2018 införde ett krav på att alla nya däck som sätts på lastbilar på vintern ska ha tydlig 3 PMSF-märkning.

– Om du tas i en kontroll med ett M + S-däck som köpts efter det här datumet får du rejäla böter. En sådan modell bör också användas i Norge, avslutar NLF-direktören.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*