annons
Hem » Artiklar » Norska Felleskjøpet beställer 50 vätgasdrivna Nikola

Norska Felleskjøpet beställer 50 vätgasdrivna Nikola

Transporterna är avgörande för Felleskjøpets, Norges motsvarighet till Lantmännen, verksamhet som sträcker sig över Norge. Utsläpp från transporterna står för 2/3 av Felleskjøpets Co2-utsläpp. De vätgasdrivna Nikola Tre lastbilar, som nu är reserverade, är en av flera åtgärder som kommer att bidra till en betydande minskning av utsläppen.

-Tillgång till bra nollutsläppsalternativ för de tyngsta lastbilarna ligger helt i linje med den miljövänliga utvecklingen vi vill ha i Felleskjøpet. Vi strävar efter att halvera våra utsläpp relaterade till transporter och har länge arbetat med alternativ som HVO, gas och biogas. Det ger oss lösningar som kan bidra på kort sikt, men det är bara el och väte som kan ge helt CO2-neutrala lösningar, säger direktör för produktion och leverans av varor i Felleskjøpet Halfdan Blytt.

Det är ingen tvekan om att Nikola Tre redan är populär på den norska marknaden och i Europa i allmänhet. Två veckor efter lanseringen hade företaget fått en reservation om ett värde av 3,2 miljarder kronor i Europa.

-Vi satsar rejält med 50 beställningar från början. Med en så stor reservation vill vi visa vilka riktningar vi vill gå i framtiden, säger Blytt.

Vid byte av 50 vanliga dieseldrivna lastbilar till de nya Nikola Tre-lastbilarna kommer utsläppsminskningen att vara cirka 7 000 ton CO2 årligen, vilket motsvarar 15 procent av Felleskjøpets totala årliga utsläpp.

 

Logistik och transport tar klimatansvar

Precis som all annan verksamhet måste jordbruket anpassa sig, och de senaste åren har Felleskjøpet gjort ett antal åtgärder för egen verksamhet. Logistikchef Per Kenneth Øye i Felleskjøpet säger att transport har en hög prioritet och reservationen av 50 Nikola Tre är en av flera åtgärder som kommer att bidra till att minska utsläppen av växthusgaser.

-Felleskjøpet står inför ett antal kommande åtgärder avseende klimat och miljö. Vårt mål är att se till att bonden får sina leveranser till gården med minsta möjliga utsläpp. Att minska antalet frakter är avgörande för framgång och flera lastbilskombinationer med flexibla modulvagnar har minskat antalet körningar avsevärt, säger han.

Felleskjøpet har också ingått avtal med Ulvan Rederi där företaget investerar i världens första LNG-plug-in-hybridfartyg. Denna båt kan anslutas till el vid kajen där detta är tillgängligt och dessutom återvinna ström med pallhissar ombord. Båten kommer att minska koldioxid- och NOX-utsläppen med 25% respektive 95%. Båten går på en fast rutt från Oslofjorden till Tromsø och servar Felleskjøpet egna fabriker och hamnlager.

-Vi har också infört en ny typ av bulkutrustning som levereras av Muldoon i Nordirland. Detta innebär att tiden för lossning av lasten halveras. Hittills finns det bara tre bilar i drift med den här utrustningen, men det ger redan 500 timmars minskatstillastående årligen, säger Øye.

En kommentar

  1. Vem satte den rubriken?

    Som det står i artikeln så hade de reserverat 50 stycken, det går inte att beställa än. En reservation som är gratis och som vem som helst kan göra (själv så har jag reserverat 4 stycken gratis bara för att se om det gick).

    Till skillnad mot till exempel Tesla där en reservation av deras ellastbil kostar 200 000 och upp till 2 000 000 om man vill stå långt fram i kön.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*