annons
Hem » Artiklar » Nosbilen gör comeback (?)
En skönhet hos Bengt Forsgårds åkeri i Habo som Trailer besökte inför åkeriets 50-årsfirande 2015. Kanske inte riktigt vad EU-politikerna haft i tanke inför den nya "designlagen".

Nosbilen gör comeback (?)

Många lastbilsentusiaster menar att en riktig lastbil har nos. Det innebär att det inte funnits en riktig lastbil att köpa på marknaden i Europa sedan 2005. Typ. Men detta kan det bli ändring på om bara ett eller ett par år. I tisdags röstade nämligen Europaparlamentet ja till ett lagförslag som ska gynna lastbilar med nos.

Innan nostalgikern hoppar allt för mycket av förtjusning kan det vara läge för en brasklapp – förvänta er inte några nya skapelser i stil med Scanias T-serie eller Volvos N-serie. Den nya lagen ger lastbilstillverkarna möjlighet att förlänga sina fordon med 80 till 90 centimeter – men bara om man gör det för att öka sikten från hytten, öka aerodynamiken, addera nya säkerhetsfunktioner och öka chaufförens komfort.

På de visionsbilder som cirkulerat ser den nya lastbilen mer ut som Teslas framtidsförslag än en klassisk Scania T143:a eller en Volvo N12.

Men, förslaget är efterlängtat enligt en artikel i Ny Teknik. Tidningen har pratat med Erik Dahlberg som är chef för fordonslagkrav på Scania. Han menar att politikerna lyssnat på lastbilstillverkarna.

– Det tycker vi är bra – vi blev lyssnade på. Det här ger oss en viss flexibilitet i kombinationen dragbil och påhängsvagn. En längre hjulbas innebär att vi teoretiskt kan få en packningsyta för batterier, eller gas för gasfordon, säger han.

Enligt Erik Dahlberg är detta något som inte går att få till på dagens lastbilar. Han tror den nya lastbilsdesignen kommer att öppna för många nya idéer vilket han välkomnar.

Den längre designen får enbart nyttjas till punkterna som angavs ovan. Det kommer inte vara tillåtet att använda den knappa metern längre lastbil till att öka lastytan. Lastbilen får inte heller ta större plats i trafiken när det gäller vändradie och liknande.

EU-politikerna räknar med att de nya rundare formerna ska kunna sänka bränsleförbrukningen och utsläppen med cirka fem procent. I och med en mer sluttande front hoppas politikerna även att sikten mot framför allt cyklister och gångtrafikanter ska öka.

Hos Scania är man inte riktigt lika optimistiska på dessa punkter. Erik Dahlberg menar att även dagens lastbilar har bra aerodynamik – sin form till trots – och att säkerheten för oskyddade trafikanter kan ökas genom olika tekniska system. Men – den nya forman kan eventuellt ge bättre möjligheter för montering av sensorer menar Scaniamedarbetaren. Så – på det stora hela välkomnar han den nya lagen.

De nya ”nosbilarna” kommer vara tillåtna på de europeiska vägarna från 2020.

 

Några klassiska nosbilar:

 

NOSBIL. På Gotland rullar Bro Väggarages svarta Volvo NH12 i daglig trafik. Den köptes för asfaltsjobb i Stockholm men körs numera allround ute på ön.

Denna T-Scania tillhörande Håkan Runnheden på Runeborgs Åkeri utsågs till vinnare bland lastbilarna som deltog i Karlskrona när Albinsson & Sjöberg firade 40 år 2013.

Truckracing-uppvisningen på Mantorp Park

Svempas Hot Rod-Scania. Utseendet och ljudet från V8:an på 1 000 hästar är något utöver det vanliga.

Tommy Lindbergs Scania-Vabis LS 85 1952.

Volvo VNL

Karl-Magnus Johansson, Aneby, och hans Volvo L233, 1954

Cees van Heeziks Mack B73 från 1966 fick sträcka ut under Pärlrallyt 2014.

 

3 kommentarer

  1. det er dags att få tillbaka nosbilarna.Med dagens bilar hinner du inte göra nånting om du skulle krocka fronten,mens med en nosbil tar nosen smellen före hytten blir skadat,så man får lite bettre chanse att ”överleva”

  2. Det har varit helt sjukt hur dålig fötarplats det är i frambyggda lastbilar,jag menar att om de anmäldes till arbetarskyddet skulle de stoppas. I hytten sitter den stora motorn så platsen där man sitter är det ca. 50×50 ska man över till andra sidan får man krypa på alla fyra över en motorhuv, titta sen på ingången där man måste hänga i armarna för ta sig upp.Jämför nu detta med en nosbyggd då förstår du kanske varför jag med flera föredrar nosbilen. (rätta mig om jag har fel)

  3. Maria Johansson

    Frågan är om de som har skrivit övriga kommentarer har kört lastbil eller ej….hm hm hm….

    För egen del så har jag kört både nosbil och frambygda bilar och jag ser lastbilen enbart som ett arbetsredskap!!

    En Scania torpedbil med 460 cm i hjulbas med en trailer på 1380 cm där axlarna sitter långt bak körde jag i min ungdom,men jag skulle bara skratta åt en åkare som skulle erbjuda mig ett liknande ekipage imagens läge!!!

    Korta dragbilar med ca 300 cm i hjulbas är min melodi oavsett vilken trailer som erbjuds…….

    En lastbil är en arbetsplats och man sover hemma eller på hotell!!!

    Vill man sova i hytten för att man inte har råd att sova på hotell, då förstår jag att man klagar på låga frambygda lastbilar.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*