annons
Hem » Artiklar » Ny gasmotor från Scania lämplig för fjärrtrafik

Ny gasmotor från Scania lämplig för fjärrtrafik

Scania lanserar en ny gasmotor som enligt företaget passar för såväl fjärrtrafik som anläggningskörning. Motorn är på 410 hk och 2000 Nm vilket matchar prestanda för motsvarande dieselmotor. Serviceintervallen ligger på 4500 mil.

Scanias lansering av gasmotorn OC13 är enligt ett pressmeddelande från lastbilstillverkaren startskottet för ett initiativ för alternativa bränslelösningar för den nya lastbilsgenerationen. OC13 bygger på Scanias befintliga 13-litersmotor. Motorn arbetar enligt ottoprincipen med tändstift och fullständig förbränning.

Intresset för att köra på biogas och naturgas ökar enligt Scania i länder som Italien och Frankrike tack vare förbättrad tillgänglighet och infrastruktur och ekonomiska fördelar för åkaren. Hållbarheten är också en viktig aspekt – även naturgas ger minskade koldioxidutsläpp med cirka 15 procent. Tekniken bakom Scanias gasmotorer arbetar med stökiometrisk förbränning, det vill säga fullständig förbränning av både bränslet och syret. Precis som i en bensinmotor sker antändningen med hjälp av tändstift. Förblandningen av bränslet sker vid insprutningen i cylindrarna.

– Under utvecklingen av motorn har vårt mål varit att åstadkomma bästa möjliga körbarhet, förklarar Folke Fritzson som är senior ingenjör inom Scanias forskning och utveckling och som ingår i arbetslaget som utvecklar gasmotorer.

I prestanda och karaktär ska gasmotorn likna en modern dieselmotor. Den nya 13-liters gasmotorn kan alltid kombineras med Scania Opticruise. Det ger växlings- och körkomfort med snabba, distinkta växelval.

Tankarnas utformning är extra viktig vid gasdrift. Såväl LNG-tankar (för kyld, flytande gas) som CNG-tankar (för komprimerad gas) kan beställas direkt från Scania. LNG ger bättre räckvidd tack vare det högre energiinnehållet.

–LNG och CNG förbränns på samma sätt, men däremot skiljer sig räckvidden åt betydligt. Med LNG är den upp till 110 mil för en typisk semitrailerkombination på okuperad väg. CNG ger vanligtvis upp till 50 mil, vilket räcker mer än väl för många kunder, exempelvis vid regional körning där fordonet återvänder till hemmabasen och tankas varje dag. Räckvidden är förstås beroende av körteknik, driftförhållanden och hur kuperad rutten är, säger Folke Fritzson.

För att förbättra säkerheten har Scanias ingenjörer vridit tankventilerna bakåt, bort från körriktningen – en till synes enkel detalj, men viktig för att minska risken för att ventilerna ska träffas och skadas av sten och grus från vägen.

Gasmotorer som arbetar enligt ottoprincipen (med tändstift och förblandning av bränslet) har kortare serviceintervall än dieselmotorer. Scania har dock lyckats förlänga intervallet betydligt, där det nu är tändstiftens livslängd som begränsar.

– Vi har satt intervallet till 4500 mil för byte av både tändstift och olja vid normal användning. Det är en klar förbättring jämfört med tidigare generationer gasmotorer, där 3000 mil var normalintervallet. Det minskar underhållskostnaderna och ökar tillgängligheten, säger Folke Fritzson.

– Allt tyder på att vi står inför ett genombrott för gasmotorer, även för tyngre lastbilar i fjärrtrafik och för anläggningsfordon. Alla får nu tillgång till den förbättrade körbarheten och förarkomforten med gasmotor. Vi ser också att den snabbt framväxande gasinfrastrukturen i flera europeiska länder driver på intresset för detta alternativa bränsle, säger Henrik Eng som är ansvarig för stadstrafikprodukter på Scania Trucks.

Gasmotorer är generellt tystare än dieselmotorer och är därför fördelaktiga i stadsmiljö. Scanias nya Euro 6-gasmotor uppfyller enligt pressmeddelandet bullerstandarden PIEK, som kräver en ljudnivå på högst 72 dB(A) i bullerkänsliga områden.

 

Tekniska data

 

Motor: OC13 101

Typ: Rak

Cylindervolym: 12,7 liter

Tändningsföljd: 1-5-3-6-2-4

Cylindrar: 6

Ventiler per cylinder: 4

Cylinderdiameter x slaglängd: 130 x 160 mm

Kamaxeltyp: Normal

Kompression: 12,6:1

Bränsleinsprutning: Bosch

Utsläppsefterbehandling: Scania EGR och trevägskatalysator

Oljevolym: 43 liter

Max effekt: 410 hk (302 kW) vid 1900 r/min

Max vridmoment: 2000 Nm vid 1100–1400 r/min

 

 

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*