annons
Hem » Artiklar » Ny generation tungviktare från DAF
DAF XF 2017

Ny generation tungviktare från DAF

DAF introducerar nu den nya generationens CF- och XF-lastbilar. Den holländska lastbilstillverkaren har satsat extra mycket på transporteffektivitet och förarkomfort. Nya drivlinor och optimerad aerodynamik ger enligt ett pressmeddelande upp till sju procent lägre bränsleförbrukning mot tidigare modeller. Den nya generationen av CF och XF har även lägre vikt för en högre nyttolast och en uppdaterad design av interiör och exteriör.

– DAF bygger vidare på det goda rykte i fråga om bränsleeffektivitet, tillförlitlighet och förarkomfort som Euro 6-produktutbudet har gjort sig förtjänt av i och utanför Europa. Vi har utvecklat en ny generation av CF- och XF-lastbilar som ger den bästa lösningen för både kunden och föraren, säger Preston Feight, vd på DAF Trucks.

Enligt pressmeddelandet börjar produktionen av de nya bilarna sommaren 2017.

 

Några nyheter på den nya generationen från DAF

 

DAF 2017 drivlina

Drivlina:

 

* Lägre bränsleförbrukning är ett av resultaten av en fullt integrerad och innovativ drivlina som ger optimal interaktion mellan motor, efterbehandlingssystem, växellåda och bakaxlar.

 

* Lufthanteringen i Paccar MX-motorerna har utvecklats ytterligare med tillämpning av ett nytt och ännu effektivare turboaggregat, ett nytt EGR-system och en ny ventildesign. Värmeeffektiviteten har förbättrats genom utvecklingen av ett nytt förbränningssystem, med nya kolvar, insprutare och insprutningsstrategier, kombinerat med ett högre kompressionsförhållande.

 

* För att få lägsta möjliga bränsleförbrukning används en ny högeffektiv, reglerbar snabbkylning, styrning och oljepump, vilket ger högsta mekaniska effektivitet.

 

* En av huvudprinciperna vid utvecklingen av de nya drivlinorna var att minska motorvarvtalen. För att motorn ska klara ”downspeeding” har det maximala vridmomentet hos Paccar MX-11- och MX-13-motorerna höjts betydligt och är tillgängligt redan vid 900 varv/min. I den absoluta toppen ligger Paccar MX-13-motorn med 390 kW/530 hk, som ger 2 600 Nm vid 1 000 varv/min.

 

*På den nya CF- och XF-serien är den senaste generationens automatiska TraXon-växellåda standard, med 12 växlar som standard och 16 växlar som tillval. Lägre friktionsförlust, ännu snabbare uppväxling och utökad användning av EcoRoll bidrar till lägsta möjliga bränsleförbrukning, och den tysta och smidiga körningen och precisionskopplingen ger högre förarkomfort. Det ökade antalet växlar ger bättre styrförmåga, även vid användning av snabbare drivlinor.

 

* Bakaxelns design har vidareutvecklats och minskningar på upp till 2,05:1 kan ställas in för körning i landsvägsfarter på 85 km/h vid endast 1 000–1 040 varv/min, beroende på drivlinans specifikationer. Den nya generationens differential för bakaxlar har en helt ny design på kardanhjul och drev, med sikte på högsta hållbarhet och effektivitet samt extremt låga ljudnivåer. Den nya tillverkningsmetoden – med en toppmodern slipningsprocess – bidrar kraftigt till det här.

Användandet av oljor med låg viskositet och lägre oljenivåer i bakaxlarna bidrar också till bättre bränsleeffektivitet, liksom kullager med låg friktion.

 

* DAF har utvecklat ett helt nytt och kompakt efterbehandlingssystem för avgaser (EAS) till nya CF och XF, vilket ger större chassiutrymme för tillval som större bränsletank, kompressorer, verktygslådor eller kranben.

En avancerad bärmaterialsteknik ger 40 procent lägre totalvolym på EAS-enheten. Det här sker utan att kompromissa med mottryck, sotrensningsintervaller eller DeNOx-effektivitet. Den kompakta lådan hettas upp fortare så att motorn kan arbeta snabbare och oftare på sin mest effektiva bränslekarta.

EAS-enheterna är så kompakta att speciella funktioner som DeNOx-katalysator och dieselpartikelfilter inte längre behöver delas upp, vilket ger utmärkt effektivitet över lag.

En annan fördel med den nya ultrakompakta EAS-enheten är att vikten sjunkit med cirka 50 kilo. Tack vare extra åtgärder som optimering av motor- och chassivikt har fordonsvikten hos nya CF och XF sänkts med totalt 100 kilo, vilket ökar nyttolasten med 100 kilo och/eller minskar bränsleförbrukningen.

 

DAf 2017 förarmiljö

Förarmiljö:

* Nya DAF CF och XF har ett helt nytt automatiskt system för temperatur- och klimatkontroll (HVAC). Systemet ger även bästa möjliga bränsleeffektivitet eftersom systemet för luftkonditioneringskontroll förbrukar mindre energi genom att bara kyla luften så mycket som behövs för att uppnå rätt temperatur, i stället för att kyla eller värma luften maximalt. Dessutom används intelligent förångarkontroll för att undvika onödig luftkylning. När hytten behöver värmas upp vid raster eller under natten, använder den helautomatiska HVAC-kontrollen eftervärmen från motorn för att spara bränsle. För att ge föraren högsta möjliga komfort kan det nya systemet för temperatur- och klimatkontroll även skötas via den nya panelen med temperaturdisplay på den bakre väggen.

 

* Den nya generationen DAF-lastbilar har även en ”lyxhytt” att välja på. Denna känns igen på konjaksfärgen i instrumentbräda, dörrpaneler (XF) och skinnsäten, samt de ljusa ventilerna. Ratten i läder är standard på de lyxigare CF- och XF-versionerna.

 

* Instrumentpanelen har fått en ny design med nya bokstäver som ger ett modernare och snyggare utseende, och gör den enklare att läsa av. Funktionerna på förarens informationspanel har också förbättrats och inkluderar en färdskrivarräknare som visar återstående kör- och vilotid.

 

* De inställningsbara reglagen (MUX) ger föraren möjlighet att anpassa reglagen på instrumentbrädan efter sina egna preferenser. MUX-reglage gör även att nya funktioner kan placeras optimalt i förhållande till påbyggnader eller komponenter som aggregat och kranstödben.

 

* För förarens bekvämlighet finns även en ny strömställare för hyttbelysning på mittdelen av instrumentbrädan, medan DAF:s skjutbord och förvaringsutrymme förblir orörda. Den nya strömställaren för hyttbelysning är användarvänlig, med möjlighet att dämpa ljuset i lägen för ”nattkörning” och ”avslappning”. Alla hastighetsrelaterade funktioner (inklusive farthållare, förutseende farthållare och adaptiv farthållare) finns nu logiskt grupperade till höger om ratten.

 

DAF 2017

 

Produktionsstart:

Tillverkningen av nya CF och XF inleds sommaren 2017 i 4×2-konfiguration för dragfordon och stelt chassi, 6×2 dragbil-FTG med pusheraxel och ny lättviktsfjädring (-29 kg) och FTP med 18-tumshjul, pusheraxlar, samt 6×2 stelt chassi med enkelmonterad stödaxel (FAR). Andra versioner kommer under hösten.

 

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*